La Generalitat ha aprovat una pujada rècord del transport públic, encarint el preu dels bitllets. A més, les compensacions són gairebé nul·les per als usuaris habituals i hi ha retallades en el servei.
El transport metropolità porta 10 anys repetint un esquema financer que no aconsegueix equilibrar els comptes i un sistema tarifari obsolet que no aconsegueix fidelitzar els usuaris. En aquest sentit, la plataforma per la promoció del transport públic (PTP) considera que el futur immediat del servei passa per l'estímul de la demanda, la reducció de costos operatius i una llei de finançament.
Segons es desprèn de l’informe preliminar de la PTP sobre el finançament del transport públic, en el període del 2001 al 2010 la recaptació s'ha incrementat un 67% malgrat que el creixements dels IPC general i dels transports han estat moderats: del 29% i 26% respectivament al mateix període. En aquest context, el títol més venut, la T-10 d'una zona, s'ha encarit un 74% en el període 2001-2012, un increment que no seria problemàtic si no fos perquè aquest títol representa el 84% de les targetes venudes. Tota una demostració que l'actual estructura tarifària no afavoreix els usuaris més habituals.
D’altra banda, la PTP adverteix que “es fa difícil equilibrar els comptes del transport públic quan s'estimula la demanda del vehicle privat per sobre del transport col·lectiu”. I és que Ajuntament i Generalitat dissuadeixen la demanda del transport públic aplicant pujades més altes al transport públic que al privat, tot i ser aquest la principal causa de congestió, accidents i contaminació a l'àrea metropolitana de Barcelona.
D’aquesta manera, en comptes d'afavorir la demanda del transport públic com es fa amb el vehicle privat (peatges a l'ombra, plans Prever, descomptes a l'impost de matriculació i l'àrea verda...), s'apliquen retallades del servei. En poques setmanes se suprimiran els dos únics autobusos que comunicaven l'Hospital de Sant Pau amb la línia 1, 5, 9 i 10 del Metro i Renfe. A més dels encariments de preus, s'han paralitzat les obres al tram central de la línia 9 del Metro (el més important del Pla d'infraestructures) mentre s'han accelerat i inaugurat abans de termini les obres de l’autovia entre Vilanova i Manresa.
El Govern rebutja la T-Ambiental
El passat 29 de novembre, la PTP va enviar una carta al Departament de Territori i Sostenibilitat, dirigit per Lluís Recoder, proposant una mesura compensatòria davant la previsible pujada general de tarifes: un abonament, que es denominava Ambiental, consistent en una T-Mes de 3 i 6 zones a un preu de 51 euros i 100 euros respectivament. Des del punt de vista tècnic i econòmic donava solució als usuaris habituals (més de 40 viatges mensuals) ara perjudicats pel sistema tarifari actual, que són els que fan desplaçaments amb un nombre variable de zones i els que viuen o treballen fora de la 1a corona metropolitana.
La proposta eliminava, per preu, les T-Mes d'una a sis zones i les T-50/30 de dues a sis zones, uns títols que amb el plantejament actual requereixen una gran intensitat d'ús del transport públic de manera que gairebé no s'utilitzen mai. Malgrat tot, els serveis tècnics de l'ATM han rebutjat la proposta al·legant raons tècniques i econòmiques que la PTP no comparteix.
“Un sistema fiscal cada vegada menys redistributiu”
La Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) s’ha sumat a l’allau de crítiques d’entitats i organitzacions per l’alça d’un euro el bitllet de la T-10 – un 12% percentual- i pels increments entre el 10 i el 12 % dels altres bitllets. Una mesura que segons l’entitat evidencia “l’aposta dels actuals governs locals i autonòmic d’un sistema fiscal cada vegada menys redistributiu, i on la perspectiva ambiental cada vegada està menys integrada”.
Mery Barranco, portaveu de Comunicació de la CONFAVC, denuncia que “aquestes alces de la T-10 i d’altres tarifes s’han fet sense el mínim respecte a la participació de les entitats, del veïnat; una clara mostra de com aquest Govern està fent política: tenim els vots i la resta no compta”.
De la seva banda, la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) també ha expressat el seu rebuig i preocupació per les noves tarifes de transport públic. Per l’entitat, “això revela un engany” que genera “una insensibilitat social que de ben segur acabarà tenint conseqüències”.
La FAVB assenyala que l’usuari ja està sufragant el cost dels bitllets amb els seus impostos, mentre que el transport públic hauria de rebre més finançament públic per fer-lo més assequible a les persones amb menys ingressos. “Ben al contrari: l’anunci es fa en paral·lel al de les noves tarifes i condicions a les autopistes, cosa que posa de relleu el tracte de favor cap als usuaris d’un transport més car i contaminant respecte als usuaris del transport públic”, denuncia la FAVB, que critica la bonificació als que més utilitzen les autopistes i els increments de tarifes als peatges menors que els del transport públic.