Guanyem Girona ha proposat que durant el desconfinament progressiu de la població s’avanci “per potenciar una ciutat més segura i saludable i segura gràcies a la recuperació d’espai públic per part de vianants i bicicletes tenint en compte que caldrà de mantenir una distància de seguretat durant mesos.” La regidora Laia Pèlach ha assenyalat que la reducció de l’ús del vehicle privat i dels trajectes entre pobles i ciutats accentuarà els trajectes a peu i en vehicles no contaminants dins del propi municipi i ha apuntat que “per motius de salut caldrà adaptar la ciutat a aquesta nova realitat.” “Les nostres ciutats estan pensades per circular-hi en cotxe. Ara venen temps on anar a peu guanyarà importància i no podem seguir limitats per unes voreres que no permeten mantenir la distància de seguretat quan tindrem la calçada pràcticament sense utilitzar”, ha afegit la regidora.
D’aquesta manera des de Guanyem Girona proposen que es talli l’accés als vehicles motoritzats a carrers de la ciutat o que es reconverteixin carrils de la calçada o d’aparcament en vies per a vianants i ciclistes. Pèlach veu “més necessàries que mai” aquestes mesures ara que s’iniciarà el desconfinament progressiu: “les properes setmanes moltes famílies podran començar a sortir amb les criatures i coincidiran en les mateixes franges horàries. S’han de trobar una ciutat on puguin circular amb comoditat i mantenint les distàncies de seguretat requerides i la pacificació de carrers és un mecanisme fàcil i econòmic d’aconseguir-ho.”
Pèlach també ha demanat que aquestes mesures s’estenguin a tots els barris de la ciutat i que no es limitin a “quatre carrers comercials del centre.” “Serà la nova realitat del nostre dia a dia i ens hi hem d’adaptar a nivell de ciutat”, ha reblat la regidora.
Pacificació a llarg termini
D’altra banda, des de Guanyem Girona han reiterat que la recuperació de l’espai públic per part dels vianants i dels vehicles no contaminants és una de les seves prioritats a llarg termini. Així doncs, la formació municipalista ha insistit en la necessitat d’estudiar que els canvis aplicats en la mobilitat per la situació de pandèmia siguin permanents. “Una de les poques conseqüències positives d’aquesta crisi és que canviarem la nostra relació amb els espais comuns. Tenim una oportunitat de repensar cada plaça i carrer de manera que les generacions futures puguin gaudir plenament d’una ciutat més agradable i segura”, ha explicat Pèlach, que ha afegit que “la pacificació permanent de carrers és una mesura molt econòmica i que alhora té un major impacte en la salut i el medi ambient, especialment a una ciutat com Girona, que té una mida ideal per implementar aquestes millores.”