Ahir es va celebrar la Jornada de Cloenda del V Congrés d'Escola Valenciana a la Universitat d'Alacant sota el títol "L'escola valenciana: un model de qualitat més enllà del plurilingüisme", on es va destacar la necessitat de planificar un plurilingüisme educatiu real, la tasca de les Unitats per a l'Educació Multilingüe de les universitats com a referents acadèmics i la necessitat que l'Administració educativa rectifique en la política de retalls en matèria educativa.
A l'acte van assistir el Secretari Autonòmic d'Educació i Formació, Rafael Carbonell, el vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística de la Universitat d'Alacant, Carles Cortés i representants de sindicats de l'ensenyament i de partits polítics.
El V Congrés d'Escola Valenciana
El congrés que va concloure ahir s'ha farcit de jornades que s'han celebrat al llarg del País Valencià en forma de xerrades, taules rodones, conferències i seminaris. En total més de 20 sessions que s'han desenvolupat durant 12 mesos per reflexionar sobre quatre eixos: plurilingüisme i interculturalitat; participació social i valors, medi ambient i sostenibilitat; i innovació i noves tecnologies. Unes jornades en què han participat un miler de persones entre docents, pares i mares i persones vinculades al món de l'ensenyament que demostren que la comunitat educativa veu imprescindible la formació continuada.
Vicent Moreno, president d'Escola Valenciana va explicar que "ens enfrontem a un repte molt gran, defensar el model públic d'ensenyament en valencià i de qualitat, que està amenaçat d'una forma molt contundent. I necessita el consens i la cohesió de tots els agents de la comunitat educativa que creiem en aquests postulats. És fonamental el compromís de tots i totes, dels docents i de les famílies. És important també que l'Administració educativa en prenga nota i que fem l'esforç arribar a una entesa per preservar drets educatius bàsics que ara perillen".
La sessió va ser acollida per la Universitat d'Alacant i el vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística, Carles Cortés, va constatar "el fet d'expressar el ferm i pregon clima de col·laboració entre Escola Valenciana i la Universitat d'Alacant, una col·laboració des de fa dues dècades constant i incessant: des de la contribució a activitats específiques ben concretes a ser l'espai de nombrosos actes i, especialment, les Trobades".
La jornada va començar amb una taula rodona on es van tractar els quatre eixos que han abanderat aquest congrés. Seguidament es van presentar les tres Unitats per a l'Educació Multilingüe que Escola Valenciana ha creat junt a la Universitat d'Alacant, la Universitat de València i la Universitat Jaume I de Castelló Castelló, per ser el referent acadèmic i d'investigació del plurilingüisme educatiu valencià que cal anar gestant. Finalment va arribar el torn d'una conferència marc a càrrec del professor de la Universitat de Barcelona, Juli Palou sobre plurilingüisme per reflexionar sobre l'actual context a les aules i les maneres d'aplicar projectes lingüístics de centre que siguen vertaderament enriquidors.