Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Girona homenatjarà el mossèn i poeta Bartomeu Barceló i Tortella amb motiu del centenari d’un sermó que li va comportar repressió i exili

L’acte se celebrarà el diumenge 6 d’abril, a les 12 de migdia, a les escales de la Catedral de Girona

29/03/2025 Cultura

Girona commemorarà l’episodi històric que va significar el sermó que mossèn Bartomeu Barceló i Tortella (Felanitx, 1888 - Terrassa, 1973) feu el 6 d’abril de 1925, el Dilluns Sant, des de la trona de la Catedral de Girona. Les cròniques de l’època expliquen que Mn. Barceló va demanar per al poble català aquella justícia i aquella llibertat que Crist guanyà a pols per a la humanitat. Les seves paraules no van agradar a les autoritats del moment, en plena dictadura del general Primo de Rivera, que el van fer detenir i aquell mateix vespre va ser traslladat a la presó fins que va tenir ocasió de refugiar-se a l’Estat francès, primer a París i després a Catalunya Nord, amb el suport del Bisbe de Perpinyà Juli de Carselade. Bartomeu Barceló mai no es retractà de les seves paraules i es va mantenir en la defensa de la llengua, la cultura i la identitat de la Nació Catalana completa, amb la poesia com a bandera.

L’acte consistirà en diversos parlaments, entre els quals destacarà el de l’escriptor Bartomeu Mestre que, a partir de l’esdeveniment que es commemora, farà un repàs de la vida i l’obra de Bartomeu Barceló. Una altra intervenció significativa serà la de la vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, que ho farà també com a besneboda del mossèn gironí Camil Geis, que fou un testimoni presencial d’aquell sermó i que va mantenir una bona amistat amb Mn. Barceló. També hi haurà missatges d’adhesió a l’acte i salutacions de familiars i amics de Mn. Barceló vinguts expressament des de la seva vila natal, Felanitx, i també d’algunes de les poblacions on visqué al llarg de la seva trajectòria com Perpinyà, Esplugues de Llobregat o Terrassa.

La convocatòria, que s’ha fet sota el lema ‘Català de Mallorca’ (#catalàdeMallorca), per reivindicar l’expressió que Mn. Barceló emprava per identificar-se i signar molts dels seus escrits, ha estat promoguda per membres de la societat civil de Felanitx i de Girona. L’acte, que és de caràcter públic i obert a tothom, també comptarà amb uns tocs poètics i musicals a partir d’una tria de poemes de l’antologia poètica de Mn. Barceló que s’edità l’any 1974.

Valora
Rànquings
  1. Palma acollirà la II Trobada de Dones dels Països Catalans
  2. 40è aniversari de la manifestació per la llengua de l'MDT aturada per les càrregues indiscriminades de la policia espanyola
  3. Una llei de la selva de societats primitives.
  4. Sant Jordi per la Llengua fa una crida per convertir el Sant Jordi en una diada en defensa del català
  5. L'arquitecta i urbanista Maria Sisternas serà assessora al govern municipal de Girona
  6. Quinze municipis gironins s’impliquen en l’ajuda a La Bressola, a proposta de la CUP
  7. La CUP-Som Poble mostra força a Roses i Cadaqués
  8. La CUP denuncia el tancament de 111 línies a l’escola pública
  9. Comitès d’empresa dels Jesuïtes, Thau, Joan Pelegrí, Virolai i Maristes es mobilitzaran per la igualtat de jornada amb la pública
  10. “Cal garantir els grups singulars per combatre l’estigmatització dels centres”
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid