Plataforma per la Llengua ja ha arribat a TikTok, la xarxa social líder entre els menors de 18 anys, i una de les xarxes de més creixement els darrers anys, en totes les franges d'edat. L'entitat ha posat en marxa un canal en aquesta xarxa social amb el finançament aconseguit a través d'una campanya de micromecenatge, i es proposa arribar als més joves, combatre la catalanofòbia que hi impera i potenciar nous creadors de contingut.
L'entitat ja ha presentat els primers creadors de contingut que aportaran el seu talent en el canal. Les primeres en fer-ho han estat Andrea Flaisser i Shalana, seguides per Loren Muñoz i pel duet Araendonen.
Aquest només és un tast dels molts continguts que el canal ha encarregat a diferents creadors d'arreu del domini lingüístic i que permetran fomentar l'activisme lingüístic, compartir curiositats sobre llengües del món, fer conèixer l'activitat de Plataforma per la Llengua, difondre coneixements sobre el català i dinamitzar reptes i concursos.
L'entitat farà unes tres publicacions a la setmana a TikTok, sempre amb un to informal i amb un llenguatge adequat a aquesta xarxa social, i tots els vídeos inclouran subtítols perquè es puguin veure sense so des de qualsevol dispositiu i en qualsevol espai públic. Per tal que l'algoritme posicioni els continguts del canal, els vídeos s'adaptaran constantment a les tendències de cada moment. En aquesta xarxa social, les tendències canvien cada dia, i cal ser constants en la publicació de continguts perquè els usuaris els descobreixin.
TikTok, xarxa líder entre els joves, en expansió en totes les franges d'edat i referent informatiu
TikTok és la xarxa social líder entre els menors d'edat, però no és exclusivament una xarxa per a joves: un de cada cinc usuaris catalans actius a les xarxes socials fa servir TikTok; la xarxa ha tingut un creixement del 255 % des del 2020, i els usuaris han augmentat entre tots els grups demogràfics, que han anat reduint el temps a xarxes socials. El 33 % d'adults menors de 30 anys, a més, s'informen directament a través de TikTok.
El gran ús d'aquesta xarxa social és motiu suficient perquè Plataforma per la Llengua s'incorpori a TikTok. Però a més hi ha un segon motiu important per a ser-hi: la gran abundància de catalanofòbia en els continguts més populars. L'entitat considera que no ser-hi presents i no generar continguts veraços que permetin contrarestar la catalanofòbia deixa via lliure a aquests discursos, que són els que acaben trobant els joves que fan servir la xarxa com a cercador i com a font d'informació.
El canal s'ha finançat amb els diners de la campanya de micromecenatge de l'estiu
L'arrencada del canal de TikTok de Plataforma per la Llengua ha estat possible gràcies als gairebé 30.000 euros que l'entitat va recaptar aquest estiu a través d'una campanya de micromecenatge per potenciar el català a les xarxes socials. En concret, l'entitat es proposava crear aquest compte de TikTok i potenciar el projecte d'El Mood, la revista digital de Plataforma per la Llengua al País Valencià per a joves. Cal tenir en compte que les xarxes socials han esdevingut, en els darrers anys, el principal mitjà de socialització de les persones joves i que l'ús de la llengua entre aquest col·lectiu toca fons: només un 12,1 % dels joves de Catalunya parlen únicament en català habitualment. Tan sols 1 de cada 10 illencs manté el català quan algú els respon en castellà. I menys de la meitat dels habitants de la zona valencianoparlant del País Valencià utilitzen en alguna ocasió el valencià amb els amics. Si es vol garantir una bona salut de la llengua catalana, és imprescindible que les persones joves la utilitzin més enllà de l'àmbit educatiu i fer que el català sigui llengua d'oci i socialització. |