Guanyem recorda que l’any 2017 l’Ajuntament va contractar una empresa privada per analitzar les prioritats de les famílies de l’Escola Masmitjà per arribar a l’escola i, amb aquesta informació, proposar un projecte de camí segur. En aquest aspecte, la formació municipalista denuncia que el consistori es va limitar a recollir la informació però que en cap moment es van ensenyar els projectes elaborats pels tècnics ni a les famílies del centre ni a les veïnes i veïns de l’Eixample. L’estudi fet a l’escola Masmitjà va indicar que més de la meitat de les famílies atribuïa com a principal problema per deixar que les criatures anessin soles a l’escola la poca protecció dels vianants. En aquest punt, l’anàlisi de Guanyem indica que les situacions de perillositat es mantenen amb l’obra executada: els cotxes aparcats davant alguna de les noves illetes protectores dificulten la visibilitat dels nens si van sols, l’STOP que s’avançarà a l’altura del carrer Francesc Ciurana provoca que els cotxes s’aturin al mig del carril bici i els vehicles a motor continuen circulant a alta velocitat sense respectar el límit de 30km/h.
D’altres problemes observats per Guanyem són l’augment dels embussos perquè la parada de l’autobús o els cotxes que aparquen a banda i banda i bloquegen l’únic carril de circulació (una situació que els tècnics havia recomanat evitar) o les dificultats per maniobrar dels camions de la neteja o dels autobusos quan s’incorporen des del carrer Francesc Ciurana o quan giren cap a Joan Maragall des del carrer de la Creu. L’estudi també presenta fotografies on es veu que algunes de les illetes protectores ja s’estan esberlant i que el carril bici pateix d’un asfaltatge deficient en alguns trams.
Per a Guanyem, aquest cúmul de deficiències són “fruit d’una decisió política que comportaran un impacte negatiu en la salut de les criatures i els veïns”. En aquest sentit, Andreu s’ha mostrat preocupada “per un probable augment de la contaminació acústica” a tocar del pati de l’escola a causa dels nous embussos i de les situacions d’estrès que provocaran les noves congestions.
Quines opcions tenia l’Ajuntament sobre la taula?
Els tècnics van presentar dues propostes d’actuació a l’Ajuntament amb l’objectiu de treure places d’aparcament, incloure un carril bici i guanyar espai per al vianant. La primera opció plantejava mantenir els dos carrils de circulació de vehicles però fets en ziga-zaga per reduir la velocitat, reduïa el nombre d’aparcaments i afegia 2,5m de carril bici. La segona opció anava molt més enllà i proposava mantenir un sol carril de circulació, suprimir tota la zona blava, deixant així molt més espai per als vianants i construint un carril bici de 3m d’amplada. Ambdues propostes demanaven construir tres passos de vianants tot i que finalment l’Ajuntament n’ha decidit fer només dos. Guanyem apunta que finalment el projecte que s’ha acabat executant “no respecta la voluntat dels tècnics” i que és una “versió desmillorada de l’opció menys atrevida.” “Una decisió política ha espatllat el que podia ser un projecte que fes més saludable i sostenible una zona altament congestionada de Girona”, ha afegit Cristina Andreu.