Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
De peatges, abusos, accidents i transport públic
14/05/2012 Hemeroteca

La campanya del Novullpagar té dues grans virtuts. La primera, posar sobre la taula dos problemes de fons que tenim plantejats com a societat, com a país. El de l’espoli fiscal i, concretament, l’escandalosa diferència entre les inversions públiques que rebem i els impostos que paguem a la hisenda espanyola, i el de la propietat privada de determinats sectors i infraestructures que en lloc de ser un servei públic s’han convertit en lucratius negocis en mans sempre dels mateixos. L’altra gran virtut d’aquesta iniciativa és l’autoorganització popular i la desobediència; no cal esperar a que canviïn les lleis o a que els polítitics de torn es decideixin a fer allò que diuen que voldrien fer, la gent tira pel dret i exigeix per la via dels fets allò que creuen que és just. En el procés cap a la Independència les organitzacions polítiques hi tindran, com no podria ser d’altra manera, un paper determinant, però l’empenta de la gent serà imprescindible alhora de trencar les barreres legals que pretenen impedir-nos decidir per nosaltres mateixos.

Una altre debat, em temo, és el de la mobilitat en general i del finançament de la xarxa viària en concret. En el país que imaginem hi hauria una xarxa de ferrocarril i transport públic molt més útil i extensa que l’actual i les carreteres serien de titularitat pública però, en alguns casos, de pagament (amb vinyeta, segurament, millor que amb peatges). Per moltes raons, per repercutir una part del preu de la construcció i el manteniment sobre l’usuari, per disminuir la contaminació i els accidents o, també, per assegurar-nos que en un territori de pas com el nostre no som només els que paguem impostos aquí els que financem les carreteres que utilitzen camions i turistes de tot Europa, tal com passarà molt aviat, per exemple, a l’eix transversal-diagonal.

En el cas del Bages a tot aquest debat s’hi afegeix una altra variable, la d’una carretera, la C55, que provoca un nombre clarament excessiu de víctimes, al costat d’un servei ferroviari que reclama des de fa anys les inversions que li permetin atreure viatgers que ara es juguen la vida amb automòbil i d’una alternativa, la C-16, l’Autopista de Terrassa a Manresa, que té un preu absolutament desproporcionat. Aquí, eliminar o abaratir peatge, no és només una qüestió de justícia sinó, també, de morts al cap de l’any.

Valora
Rànquings
  1. 'El Inhumano' de 'La infiltrada', assenyalat per tortures a Via Laietana i a Gipuzkoa
  2. Un vídeo “descobreix” que segurament el PNV va ser el primer partit del món a donar un sentit polític a l’esvàstica
  3. El 40% dels estafats per la moneda promoguda per Javier Milei són de l'Estat espanyol
  4. Alçar-se, espolsar-se i començar a picar pedra
  5. Cantada per denunciar l'empresonament d'Hasél davant la presó de Ponent
  6. Mentides que amaga la proposició no de llei sobre la vida activa de les centrals nuclears
  7. María Luisa Gutiérrez, productora de 'La Infiltrada', fa un discurs homenatjant a la policia espanyola després de rebre un premi Goya
  8. Entitats veïnals i d'habitatge presentaran les dades de l'especulació a l'Eixample de Barcelona
  9. Es constitueix "Revoltes de la Terra" per aglutinar el combat ecologista als Països Catalans
  10. Xavier García Albiol fa "embajadores de la marca Badalona" a dos empresaris espanyolistes
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid