No tinc cotxe i pateixo els efectes d’un model de mobilitat excloent i que margina el transport públic. No obstant això, dono ple suport a la insubmissió als peatges, perquè ara mateix només serveixen per a enriquir a l’empresa Abertis (La Caixa).
Davant l’extensió de la mobilització popular contra els peatges, penso que hi ha cinc consideracions que cal tenir en compte:
1.- Estem davant d’infraestructures totalment amortitzades.
2.- Hi ha un greuge comparatiu respecte a Espanya i que, recentment, CiU ha posat de manifest votant a favor del rescat de les autopistes madrilenyes.
3.- El tracte de favor dels governs de CiU i del PSC envers Abertis no és cap casualitat; ben al contrari, les renovacions i l’allargament de les concessions de les autopistes són el peatge que paguen aquests partits polítics, històricament endeutats i lligats als interessos de La Caixa.
4.- Abertis s’enriqueix sine die amb els diners dels peatges, però en canvi no paga l’IBI de les autopistes als nostres ajuntaments. A tall d’exemple, el deute acumulat amb l’Ajuntament de Mataró és de 2,3 milions d’euros!
5.- Suprimir els peatges pot ser una opció en determinats trams o per a determinats tipus d’usuaris, però el més assenyat seria planificar la mobilitat amb criteris de racionalitat i sostenibilitat. Per a fer-ho possible, cal que la Generalitat nacionalitzi les autopistes, és a dir, que recuperi el control i l’explotació directa de totes les infraestructures viàries del nostre territori; en segon lloc, cal que els diners que s’obtinguin en els peatges es reinverteixin en la millora del transport públic.