Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Memòria històrica
Xàtiva, 73 anys del bombardeig feixista

Els escriptors xativins Toni Cucarella i Xavier Aliaga participaran a l'acte de record d'avui al migdia

12/02/2012 Història
Xàtiva recorda avui diumenge -com cada any- el 73è aniversari del bombardeig franquista a la ciutat, que va succeir el 12 de febrer e 1939, i n'homenatja les víctimes. La concentració de record tindrà lloc a partir de les dotze del migdia davant de l’estació de Renfe de Xàtiva, on es va produir la matança i s'hi va erigir el monument commemoratiu "Aixopluc".

L’acte, organitzat per la Plataforma Local d’Amics de la República, comptarà amb la col·laboració dels escriptors xativins Toni Cucarella i Xavier Aliaga. Aliaga presentarà l'acte i Cucarella llegirà un manifest redactat per ell. A més, diferents col·lectius cívics i culturals xativins, així com representants de partits d'esquerres, també assistiran a l'acte.

El bombardeig de Xàtiva s'enquadra en els nombrosos atacs sobre població civil que efectuà l'aviació espanyola i els seus aliats sobre el País Valencià a les acaballes de la Guerra Civil, quan ja se n'albirava el final i quan l'aviació republicana i les defenses antieaèries valencianes estaven molt malmeses. El dia 12, finalment, a les 23.30 h, cinc avions italians van aparèixer al cel de Xàtiva deixant caure 20 bombes de 250 kg. Aquestes impacteren de ple sobre l'estació de Xàtiva i les cases circumdants. En aquesta matança van morir 109 persones i i van haver 300 ferits.

L'alcalde no hi assistirà

L’alcalde de Xàtiva, Alfonso Rus (PP), no assistirà a l’acte de record, res estrany en algú que no vol retirar a Franco els títols honorífics que té a Xàtiva, tal com recorda el periodista i escriptor Xavier Aliaga.

Ho va comunicar Rus mateix en resposta a la pregunta del portaveu d’Esquerra Unida (EU), Miquel Lorente, fet que per al regidor significa que “Rus deixa ben clar que no és l’alcalde de tots”. En un primer moment Rus no va respondre la pregunta, però EU li va tornar durant l'últim ple municipal i aleshores la resposta va ser que no hi assistiria “sense justificar en cap moment la seua absència i sense informar de la possible presència d’algun membre de l’equip de govern”, segons Lorente.

En aquest sentit, ha afirmat que Rus “sempre ha obviat a les víctimes de l’estació i no ha dubtat mai en donar cobertura a d’altres reconeixements de víctimes de la guerra (processos de beatificacions)“. Pel portaveu d’EU, “amb aquestes postures poc s’aposta pel reconeixement d’aquella barbàrie i pel treball encaminat a recordar per enfortir la no violència i la pau”.
Valora
Rànquings
  1. 'El Inhumano' de 'La infiltrada', assenyalat per tortures a Via Laietana i a Gipuzkoa
  2. Un vídeo “descobreix” que segurament el PNV va ser el primer partit del món a donar un sentit polític a l’esvàstica
  3. El 40% dels estafats per la moneda promoguda per Javier Milei són de l'Estat espanyol
  4. Alçar-se, espolsar-se i començar a picar pedra
  5. Cantada per denunciar l'empresonament d'Hasél davant la presó de Ponent
  6. Mentides que amaga la proposició no de llei sobre la vida activa de les centrals nuclears
  7. María Luisa Gutiérrez, productora de 'La Infiltrada', fa un discurs homenatjant a la policia espanyola després de rebre un premi Goya
  8. Es constitueix "Revoltes de la Terra" per aglutinar el combat ecologista als Països Catalans
  9. Entitats veïnals i d'habitatge presentaran les dades de l'especulació a l'Eixample de Barcelona
  10. Xavier García Albiol fa "embajadores de la marca Badalona" a dos empresaris espanyolistes
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid