Amb l'objectiu de conscienciar a la societat, i especialment al jovent, de la relació existent entre el consumisme i el capitalisme, denunciar les idees sexistes existents en la societat i que es mostren a través de les joguines que es regalen i en defensa de la cultura popular catalana.
L'anàlisi que en fan
Un any més, amb l’arribada de les festes de Nadal, es propaga les ganes de comprar compulsivament, aquest excés de consum, fet de forma desenfrenada i sota l'ideal que consumint s'aconsegueix la felicitat, se l'anomena consumisme, i no és més que una idea difosa des de fa anys pel sistema capitalista per augmentar els seus guanys en detriment del nostre benestar.
El consumisme com l’entenem avui sorgeix als anys vuitanta, després d'una crisi de sobreproducció, moment en el qual el neoliberalisme promogué l'expansió del crèdit barat per fomentar el consum tot creant un imaginari en la ment dels treballadors i treballadores en el fet de posseir diners. Tot això no era res més que una il·lusió mentre la nostra capacitat de consum anava baixant degut a les baixades dels sous en relació als preus.
Així, poc a poc, sorgí en el si de la classe treballadora una confiança cap a un sistema capitalista basada en l'imaginari que era possible progressar, ascendir socialment a través del consum, no obstant, davant la impossibilitat de retorn dels crèdits que s’havien demanat anteriorment va fer que tot aquest imaginari s’enfonsés. El consumisme doncs, és una necessitat creada i desenvolupada pels grans poders per tal de donar sortida a la sobreproducció. El consumisme està totalment deslligat de la satisfacció de les necessitats; és una imposició ideològica més del capitalisme.
A casa nostre però, aquest consumisme és doblement agressiu ja que per propagar-se durant aquestes dates ha agafat la imatge del Pare Noel, propi d'altres cultures, l'ha pervertit, i busca imposar-lo fomentant així la substitució cultural, fent-nos creure que la nostra cultura popular és aquesta i no la catalana.
No podem acabar aquest breu anàlisi de les dates que s'aproximen sense fer referència als més petits i als seus regals, les joguines. Sovint aquestes s'envolten d'una publicitat o d'unes idees existents en la societat que fan que acabin sent joguines que perpetuen els rols sexistes imperants, quants cops hem vist com regalen una cuina de joguina o una barbie a una nena i un cotxe o un videojoc a un nen?
Davant d’aquesta realitat declaren que:
Es necessari un debat del que participi la societat sobre què consumim i com ho consumim.
Es necessari difondre els valors col·lectius i solidaris per fer front a la realitat actual.
Es necessari plantejar un model de producció racional, sostenible i lligat a l’economia del territori.
Es necessari fomentar que es regali als més menuts joguines que ajudin a eliminar els rols sexistes que es perpetuen en la societat.
Es necessari fomentar la cultura popular catalana a tots els nivells de la societat, especialment entre el jovent i els nouvinguts com a model d’integració.
Actes programats:
Dia: 22 de desembre
Hora: 6 de la tarda
Lloc: Casal Despertaferro! (c/ Martí Napolità 7)
Fet: Cinefòrum amb el documental: "Comprar, llençar, comprar"
Dia: 23 de desembre
Hora: durant la tarda
Lloc: Centre de Reus
Fet: Perfomance en denúncia del consumisme
Dia: 5 de gener
Hora: 11 de la nit
Lloc: Taverna Despertaferro!
Fet: Festa fi de campanya amb PD’s del Camp
L'anàlisi que en fan
Un any més, amb l’arribada de les festes de Nadal, es propaga les ganes de comprar compulsivament, aquest excés de consum, fet de forma desenfrenada i sota l'ideal que consumint s'aconsegueix la felicitat, se l'anomena consumisme, i no és més que una idea difosa des de fa anys pel sistema capitalista per augmentar els seus guanys en detriment del nostre benestar.
El consumisme com l’entenem avui sorgeix als anys vuitanta, després d'una crisi de sobreproducció, moment en el qual el neoliberalisme promogué l'expansió del crèdit barat per fomentar el consum tot creant un imaginari en la ment dels treballadors i treballadores en el fet de posseir diners. Tot això no era res més que una il·lusió mentre la nostra capacitat de consum anava baixant degut a les baixades dels sous en relació als preus.
Així, poc a poc, sorgí en el si de la classe treballadora una confiança cap a un sistema capitalista basada en l'imaginari que era possible progressar, ascendir socialment a través del consum, no obstant, davant la impossibilitat de retorn dels crèdits que s’havien demanat anteriorment va fer que tot aquest imaginari s’enfonsés. El consumisme doncs, és una necessitat creada i desenvolupada pels grans poders per tal de donar sortida a la sobreproducció. El consumisme està totalment deslligat de la satisfacció de les necessitats; és una imposició ideològica més del capitalisme.
A casa nostre però, aquest consumisme és doblement agressiu ja que per propagar-se durant aquestes dates ha agafat la imatge del Pare Noel, propi d'altres cultures, l'ha pervertit, i busca imposar-lo fomentant així la substitució cultural, fent-nos creure que la nostra cultura popular és aquesta i no la catalana.
No podem acabar aquest breu anàlisi de les dates que s'aproximen sense fer referència als més petits i als seus regals, les joguines. Sovint aquestes s'envolten d'una publicitat o d'unes idees existents en la societat que fan que acabin sent joguines que perpetuen els rols sexistes imperants, quants cops hem vist com regalen una cuina de joguina o una barbie a una nena i un cotxe o un videojoc a un nen?
Davant d’aquesta realitat declaren que:
Es necessari un debat del que participi la societat sobre què consumim i com ho consumim.
Es necessari difondre els valors col·lectius i solidaris per fer front a la realitat actual.
Es necessari plantejar un model de producció racional, sostenible i lligat a l’economia del territori.
Es necessari fomentar que es regali als més menuts joguines que ajudin a eliminar els rols sexistes que es perpetuen en la societat.
Es necessari fomentar la cultura popular catalana a tots els nivells de la societat, especialment entre el jovent i els nouvinguts com a model d’integració.
Actes programats:
Dia: 22 de desembre
Hora: 6 de la tarda
Lloc: Casal Despertaferro! (c/ Martí Napolità 7)
Fet: Cinefòrum amb el documental: "Comprar, llençar, comprar"
Dia: 23 de desembre
Hora: durant la tarda
Lloc: Centre de Reus
Fet: Perfomance en denúncia del consumisme
Dia: 5 de gener
Hora: 11 de la nit
Lloc: Taverna Despertaferro!
Fet: Festa fi de campanya amb PD’s del Camp