El passat dia 3 de desembre l’encesa dels llums de Nadal donava el tret de sortida a la campanya “Reus és comerç, Reus és Nadal”, promoguda per l’Ajuntament de Reus, la Unió de Botiguers i altres ens públics. Sota aquest eslògan de lletres voladisses, un avet mostra diferents escenes “nadalenques”: gent carregadade bosses i paquets, algun motiu religiós, els Savis d’Orient, i a la part superior un Pare Noel també carregant un gran sac. Un rerefons vermell que contrasta el relleu de la negra ciutat, dóna un aire encara mésfantasmagòric a la imatge “nadalenca”.
Davant d'això, Maulets de Reus remarca tot un seguit de punts amb l’objectiu d’aportar "una crítica real i social sobre el model de festes que ens volen fer viure" a sigui des dels grans mitjans de comunicació o des de la campanya de 127.000€ que realitza avui en dia l’Ajuntamentde Reus:
"-La festivitat de Nadal s’ha convertit des de fa anys en la punta de llança del capitalisme perhomogeneïtzar la nostra cultura i fomentar el consumisme, l’Ajuntament de Reus n’és, en part,col·laborador.
-A casa nostra des de fa anys tots i totes podem veure com desenes i desenes d’homenets vermells es passen aquests dies de fred enfilats als balcons de molts pisos, l’objectiu del capital és clar: implantarel Pare Noel ja que ven més, dóna més beneficis. Ens preguntem com l’Ajuntament pensa protegirla cultura nadalenca catalana i integrar a la població nouvinguda, amb cartells publicitaris que ignoren element com el tió, i afavoreixen al Pare Noel. Tot i que el dia 25 s’organitzi un acte pel tió, la repercussió mediàtica i efectiva que proporciona la campanya “Reus és comerç, Reus ésNadal” sobrepassa amb escreixos la repercussió que pugui tenir l’acte en sí.
-L’actual campanya de l’Ajuntament és una clara mostra de foment del consumisme. “Comprar a Reus sempre té premi”, és una campanya que consisteix en presentar els tiquets de les compres i percada 30 euros gastats en compres es donarà una butlleta on constarà un premi (val de compra, regal,promoció...).
Aquesta campanya busca fomentar el consum pel consum com a font de felicitat, és a dir, gasta 30 eurosen compres i a canvi rebràs encara més coses. Tot i que entenem que a Reus el petit comerç és la via aseguir, creiem que cal replantejar el sistema de consum i econòmic actualment vigent. Si aquesta forma de consum en excés ja és de per si qüestionable, encara ho és més durant l’època de vaques magres que el capitalisme ha produït; tot i no arribar a finals de més moltes famílies faran unadespesa forta per Nadal en compres sols perquè per ser feliç aquests dies s’ha de comprar regals pels méspropers"
Per aquests motius l’assemblea de Maulets de Reus pretén respondre a la campanya de l’ajuntament iniciant la campanya “Reus és consumisme, Reus és Nadal?” per tal de difondre la cultura pròpia dels Països Catalans en aquestes dates, la necessitat d’un consum responsable i denunciar el paper dut a terme per diversos ens de la ciutat de Reus durant el darrer any.
Programa de la campanya:
- 22 i 23 de desembre: Intercanvi de Pare Noels per Tions. Aquest acte permetrà l’accés a tota laciutadania que ho desitgi a un tió, de forma totalment gratuïta. Vine, i canvia qualsevol element del Pare Noel que tinguis pel Tió que més t’agradi. De 18h a 20h a la Plaça de Prim.
- 27 i 28 de desembre: Dia dels Innocents. Accions descentralitzades per denunciar la crisi delcapitalisme i la precarització del jovent. L’actual situació que patim el jovent, des d’un fortíssim atur finsa les condicions laborals més precàries del mercat són motius més que suficients per no quedar-se tancata casa.
- 7 de gener: Carbó pels que s’han portat malament! Performance on es repartirà carbó dut pels Savisd’Orient entre els agents polítics i socials de la ciutat que considerem que han col·laborat durant l’any
- 2010 amb l’estat espanyol i francès per tal de mantenir l’ocupació dels Països Catalans per aquests i/ohan ajudat a mantenir el sistema capitalista tot i les grans injustícies socials que ha produït al llarg delsanys.