La Generalitat assumirà l'1 de gener del 2010 les competències de la gestió i la planificació del servei de Rodalies i l'establiment dels preus dels serveis.
En una entrevista a Vilaweb, Riol remarca que aquesta mesura que el govern ha venut com la gran panacea, no traspassa la infrastructura, sinó només un seguit de funcions, però que la capacitat de decisió econòmica sobre la infrastructura és nul·la.
"La Generalitat no tindrà marge de maniobra i, tota millora de l'aportació econòmica que vulgui fer en el servei, l'haurà de pagar a part", assenyala Riol, el qual recorda que perquè els canvis de rodalia es notin de debò i siguin efectius, necessiten millores d'infrastructura. I la gestió de la infraestructura continua en mans d'Adif, en mans de l'Estat espanyol.
I afegeix: "Ara mateix hi ha un col·lapse precisament per això, perquè, malgrat algunes millores del servei de rodalia, la infrastructura continua essent la mateixa". A Madrid, en canvi, la infrastructura s'ha millorat cada cinc anys, mentre que aquí tenim la de tota la vida, un senyal més de l'escanyament que pateixen els catalans. Així, aquest traspàs suposarà que quan hi hagi una avaria, no hi haurà capacitat de resposta, i amb la infrastructura actual no es podran fer itineraris alternatius. "Pots tenir trens més nous, però la limitació d'infrastructura és la mateixa", afirma Riol.