Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Dossier sobre drets i deures electorals

Dossier sobre drets i deures electorals elaborat per Alerta Solidària en el marc de les eleccions a les corts espanyoles. 

08/03/2008 17:03 Informes
El 9 de març d'enguany es celebren les eleccions del Parlament espanyol. Des d'Alerta Solidària, hem elaborat aquest document que tens a les mans, per tal d'informar-te, tant dels teus drets si et criden a formar part d'una mesa electoral, com dels teus drets en actes de campanya electoral en general. Sovint s'han donat casos en els que companyes independentistes desobeïxen l'imperatiu d'assistir a les meses, o desobeïxen la prohibició de realitzar actespolítics públics durant les campanyes electorals. L'objectiu d'aquest dossier és dotar-te de coneixements mínims però suficients per poder decidir amb fonament la teva actitud front aquestes eleccions. Peròrecorda! La teva decisió ha de comptar amb l'acord de la teva assemblea, revestint la teva actitud desobedient en exemple de coherència política adifondre. De no preveure i de no assumir col·lectivament les possibles conseqüències repressives, estarem davant d'actituds individuals, aïllades i pocmadures que no suposaran cap avenç per la lluita independentista i revolucionària. Al mateix temps, amb aquest dossier, denunciem de nou el sistema repressiu espanyol, que represalia l'Esquerra Independentista quan desobeïm les lleis electorals quan volem evidenciar la censura i la manca de llibertat al nostre país. Un bon exemple el tenim amb l'experiència dels 10 veïns i veïnes del Penedès, que estan essent processats per manifestar-se pacíficament contra la Constitució Europea i contra la campanya electoral gens imparcial querealitzaren les diferents institucions. Totes elles es manifestaren durant la jornada de reflexió, prèvia al referèndum i ara s'enfronten a quantioses multes, i algunes d'elles, a penes de presó.

Tingues present, la informació, l'acord de l'assemblea i el compromís de ser coherent i conseqüent amb tots els nostres actes d'insubmissió a l'estat. Fixa't, per exemple, en el cas de la Núria, companya del Casal Independentista de Vic, que va protagonitzar una campanya de denúncia ara fa quatre anys en contra de la repressió soferta per no presentar-se a la mesa electoral que li van assignar.

Per qualsevol dubte o suggeriment, pots escriure'ns al nostre correu electrònic:
alertasolidaria(a)alertasolidaria.org
 
Alerta Solidària
Països Catalans, 22 de febrer de 2008
 
1.MESA ELECTORAL (1)
Al llarg d’aquests dies potser que rebis, o ja hagis rebut, una notificació dient-teque has de formar part de la mesa electoral, ja sigui de presidenta, vocal o
suplent.
1. Un cop hagis rebut la notificació, tens un termini màxim de 7 dies per al·legar quelcom justificant i documentant el motiu pel qual no pots acceptar el càrrec. Existeixen 3 raons per les quals pots excusar-te: força major , justificant mèdic i mor d’un familiar.
En el termini de 5 dies la Junta Electoral t'ha de dir si has quedat exempta o no de la constitució de la mesa.
2. Si passat els 7 dies no has al·legat res, encara tens 72 hores abans del dia de les eleccions, per al·legar altres causes que justifiquin la teva absència. Si el motiu que t'impedeix formar part de la mesa, sorgeix passades les 72 hores, has d'avisar immediatament abans de l'hora de la constitució de la mesa, que és a les 8:00.
Si no et presentes, és el president o presidenta de la mesa electoral, l'encarregada de posar-ho en coneixement de la Junta Electoral, iniciant-se així una denúncia que genera l'obertura d'un procés sancionador per la via penal.

2. CAMPANYA ELECTORAL
El 22 de febrer comença la campanya electoral fins el dia 7 de març a les dotze de la nit. Durant aquest període els diferents partits, coalicions o agrupacionsd’electors, manifesten les voluntats i els seus programes electorals.(2)

En principi només poden ser subjectes de la campanya electoral aquells que es presenten a unes eleccions, es a dir, les candidatures. Aquest és un preceptedifícil d’acotar en la pràctica, en tant que vulneraria la llibertat d’expressió prevista a la mateixa Constitució en el seu article 20, i que afectaria aimportants col·lectius.

Si durant la campanya electoral es vol realitzar qualsevol acte o manifestació que tingui contingut polític només podran solicitar-ho els partits polítics que es presentin a les eleccions. Hauràn de solicitar el permís a la Junta Electoral dela zona que els hi correspongui.

Les entitats, associacions , casals , assambleas,etc durant la campanyaelectoral podran realitzar actes o manifestacions comunicant-los com ho fan de forma habitual, a l’Ajuntament, Delegació del Govern, Departament d’Interior,etc. Sempre i quan no tinguin caire politic. Tingueu en compte que els diferents cossos policials, com ha passat altres vegades, poden intervir durant l’acte i aturar-lo si creuen que aquests te un carácter polític que no havia estat prèviament comunicat, emparant-se amb l’excepcionalitat que els hi otorga la Llei Electoral. És, per tant, un acte de repressió política que hem de tenir en compte.

El dia 8 de març és la jornada de reflexió, durant la qual no es pot difondre propaganda electoral ni fer cap acte de campanya, ni fer actes dels quals es desprengui una voluntat electoral, en un sentit o un altre. A aquesta “voluntat electoral” eludeix la Junta Electoral per prohibir activitats polítiques, ésl'argument difús per tal de prohibir-nos actes públics que, malgrat no persegueixin incidir en les eleccions, pel seu contingut advers als seus interessos, són objecte de repressió.

El mateix dia de les eleccions es sanciona qualsevol acte polític, especialment dins dels col·legis electorals, a les seves afores o llocs propers.(3) Fins i tot poden emprendre mesures, a instància de la Presidenta de la Mesa, contra a aquells grups susceptibles de dificultar el normal funcionament de la jornada electoral, fent constar a l'acta de la sessió els noms i cognoms d'aquelles persones identificades.

L’obertura dels col·legis electorals comença a les vuit del matí amb la reunió dels membres de la Mesa electoral. La Mesa ha d’estar constituïda per una Presidenta i dues Vocals. En cas d’absència d’aquests, es preveu la substitució dels titulars pels suplents. Si tampoc hi ha suplents es comunicarà aquest fet a la Junta Electoral de Zona, que ordenarà el nomenament de nous membres, que acostumaran a ser els primers electors que es presentin al local. Tot això s’ha de fer abans de les 10 del matí. (4)
 
A les nou del matí comença la votació fins les vint hores. A la Mesa han d’haver-hi sempre dos dels seus membres. Dins del local electoral i dels seus accessos, l’autoritat recau exclusivament sobre la Presidenta de la Mesa, la qual podrà requerir l’actuació de les forces de seguretat i ordenar l’expulsiód’aquells que consideri susceptibles d’actuar delictivament.
La Llei electoral estableix que aquells que poden entrar en els locals electorals són els electors, els candidats, representants, apoderats, notaris en exercici delseu càrrec, interventors, membres de les juntes Electorals i Jutges d’instrucció, agents de l’autoritat i persones acreditades per l’Administració. La resta de persones requereixen el permís del president/a per accedir al local on es desenvolupa la votació.(5)
 
La votació només pot no ser iniciada o suspesa en cas de força major. Tal decisió l’adoptarà el President de la mesa, informant a la Junta Electoral Provincial.Un cop finalitzada la votació i efectuat l’escrutini s’aixecarà “Acta de la sessió” on es faran constar també tots els incidents que hagin pertorbat l’ordre de lavotació i de l’escrutini, i es farà arribar a la Junta Electoral Provincial.

Per tant, cal tenir present que l'“acta de la sessió”, que recull qualsevol incidència, un cop finalitzada la jornada, esdevé una denúncia en potència quan s'envia a la Junta electoral perquè obri un procés sancionador.

3.DELICTES I INFRACCIONS ELECTORALS
Els delictes electorals es troben recollits a la Llei Orgànica de Règim Electoral General. Subsidiariament, en cas que no es trobin recollits en aquesta Llei, s’aplicarà el Codi Penal. És a dir, resulten vigents les disposicions del Codi Penal en relació a qualsevol altre delicte que no estigui contemplat a la llei electoral.
 
El procediment que seguiran és el previst en el procediment penal amb lesespecialitats de tramitació preferent i urgent. (6)

Tota infracció electoral que no constitueixi delicte serà sancionada per la Junta Electoral Provincial amb multa de 30 a 60 €.
 
A banda de la sanció especifica prevista per a cada delicte s’imposarà en tots els casos la inhabilitació pel dret de sufragi passiu, es a dir, no podràs formarpart d’una candidatura electoral ni ser escollit per cap càrrec públic durant el temps de la condemna. La competència recau en l’Audiència Provincial. Les infraccions electorals que constitueixen delicte són:(7)
1. Si has estat cridada per formar part de la mesa electoral i has optat per no anar-hi amb causa no al·legada o al·legada no acceptada se’t pot aplicar la pena d’arrest major i una pena multa de 180,30€ a 1803,05€.
2. Si realitzes actes de propaganda un cop acabat el termini de campanya electoral o si modifiques material de propaganda electoral, desenganxes o treus espais reservats als cartells electorals, així com si prives o alteres
reunions i altres actes públics de propaganda electoral, se’t pot aplicar una pena d'arrest major o multa de 180,30€ a 1803,05€.
3. Si s'impedeix o es dificulta injustificadament l'entrada, sortida o permanència dels electors, candidats, apoderats, interventors i notaris en els col·legis electorals o s'empra la violència o la intimidació pressionant els electors, perquè votin en un sentit o en un altre, no votin o diguin que han votat se’ls hi podrà aplicar una pena d’arrest major i una multa de 180,30€ a 1803'05€.
4. Si durant la campanya electoral, s'obstaculitza greument el desenvolupament de l'acte es pot penar amb un arrest major i una multa de 180,30€ a 1803,05€.
Un cop hi hagi sentència ferma (ja no es pot recórrer més) aquesta sortirà publicada en el Butlletí Oficial de la Província corresponent i també seràenviada a la Junta Electoral Central (Madrid).

4. FES VALER ELS TEUS DRETS
Has de saber que ningú pot entrar als col·legis electorals amb armes ni instruments susceptibles de ser emprats com a tal. Si es dóna aquesta situació hauràs de denunciar-ho a la Presidenta de la Mesa, al·legant l'article 91.4 de la Llei Electoral, el qual n'haurà d'ordenar la immediata expulsió.(8)
 
És força habitual que agents de la policia es passegin per dins del recinte electoral armats. Podem fer-los fora apel·lant a la normativa descrita i al fet que considerem que és una forma més de coacció. Per fer efectiva l'expulsió de l'agent, caldrà exigir-ho al President o Presidenta de la Mesa. La persona Presidenta de la Mesa és l'encarregada de guardar l'ordre, fer-lo guardar i garantir que es compleixin les normes.
 
En el cas de l'agent armat, per exemple, a més de denunciar-ho has d'exigir que consti en l'acta que es remetrà a la Junta Electoral, la qual,haurà de prendre les mesures sancionadores pertinents. L'acta haurà de recollir el nom i cognoms, DNI de la persona civil denunciada o lai dentificació de l'agent i a quin cos policíac pertany.

També has de saber que els membres en actiu de les forces armades i seguretat de l'Estat espanyol, de les policies de les respectives comunitats autònomes i locals, els Jutges, Magistrats i Fiscals i els membres de la Junta Electoral (que poden ser catedràtics d'universitat) no poden difondre propaganda electoral o dur a terme altres activitats de campanya electoral. Si ho fessin s'hauría de denunciar a la Junta Electoral doncs està penat.
 
Notes 

(1) Article 27 Llei Orgànica del Règim Electoral General

“1. Los cargos de Presidente y Vocal de las Mesas Electorales son obligatorios. No pueden ser desempeñados por quienes se presenten como candidatos.

2. La designación como Presidente y Vocal de las Mesas electorales debe ser notificada a los interesados en el plazo de tres días. Con la notificación se entregará a los miembros de las Mesas un manual de instrucciones sobre sus funciones supervisado por la Junta Electoral Central y aprobado por Acuerdo del Consejo de Ministros o de los Consejos Ejecutivos de las Comunidades Autónomas.

3. Los designados Presidente y Vocal de las Mesas electorales disponen de un plazo de siete días para alegar ante la Junta Electoral de Zona causa justificada y documentada que les impida la aceptación del cargo. La Junta resuelve sin ulterior recurso en el plazo de cinco días y comunica, en su caso, la sustitución producida al primer suplente. En todo caso, se considera causa justificada el concurrir la condición de inelegible de acuerdo con lo dispuesto en esta ley.

4. Si posteriormente cualquiera de los designados estuviera en imposibilidad de acudir al desempeño de su cargo, debe comunicarlo a la Junta de Zona, al menos setenta y dos horas antes del acto al que debiera concurrir, aportando las justificaciones pertinentes. Si el impedimento sobreviene después de ese plazo, el aviso a la Junta habrá de realizarse de manera inmediata y, en todo caso, antes de la horade constitución de la Mesa. En tales casos, la Junta comunica la sustitución al correspondiente suplente, si hay tiempo para hacerlo, y procede a nombrar a otro, si fuera preciso.

5. A efectos de lo establecido en el art. 101,2 de la presente ley, las Juntas Electorales de Zona comunicarán a los Jueces  correspondientes, antes del día de la votación, los datos de identificación de las personas que, en calidad de titulares y suplentes, formen las Mesas Electorales.” 

(2) Article 53 LOREG
“No puede difundirse propaganda electoral ni realizarse acto alguno de campaña electoral una vez que ésta haya legalmente terminado ni tampoco durante el período comprendido entre la convocatoria de las elecciones y la iniciación legal de la campaña. La prohibición referida a este último período no incluye las actividades habitualmente realizadas por los partidos, coaliciones y federaciones en el ejercicio de sus funciones constitucionalmente reconocidas y, en particular, en el art. 20 CE.”

(3) Artícle 144 LOREG
“1. Serán castigados con la pena de arresto mayor o multa de 30.000 a 300.000 pesetas quienes lleven a cabo alguno de los actos siguientes:

a) Realizar actos de propaganda una vez finalizado el plazo de la campaña electoral.

b) Infringir las normas legales en materia de carteles electorales y espacios reservados de los mismos, así como las normas relativas a las reuniones y otros actos públicos de propaganda electoral."

(4) Article 80 LOREG
“1. El Presidente, los dos Vocales de cada Mesa Electoral y los respectivos suplentes, si los hubiera, se reúnen a las ocho horas del día fijado para la votación en el local correspondiente.

2. Si el Presidente no ha acudido, le sustituye su primer suplente. En caso de faltar también éste, le sustituye un segundo suplente, y si éste tampoco ha acudido, toma posesión como Presidente el primer Vocal, o el segundo Vocal, por este orden. Los Vocales que no han acudido o que toman posesión como Presidente son sustituidos por sus suplentes.

3. No puede constituirse la Mesa sin la presencia de un Presidente y dos Vocales. En el caso de que no pueda cumplirse este requisito, los miembros de la mesa presentes, los suplentes que hubieran acudido o, en su defecto, la autoridad gubernativa, extienden y suscriben una declaración de los hechos acaecidos y la envían por correo certificado a la Junta de Zona, a quien comunican también estas circunstancias telegráfica o telefónicamente.

4. La Junta designa, en tal caso, libremente, a las personas que habrán de constituir la Mesa Electoral, pudiendo incluso ordenar que forme parte de ella algunos de los electores que se encuentren presente en el local. En todo caso, la Junta informa al Ministerio Fiscal de lo sucedido para el esclarecimiento de la posible responsabilidad penal de los miembros de la Mesa o de sus suplentes que no comparecieron.

5. Si pese a lo establecido en el párrafo anterior no pudiera constituirse la Mesa una hora después de la legalmente establecida para el inicio de la votación, las personas designadas en el párrafo tercero de este artículo comunicarán esta circunstancia a la Junta de Zona, que convocará para una nueva votación en la Mesa, dentro de los dos días siguientes. Una copia de la convocatoria se fijará inmediatamente en la puerta del local electoral y la Junta procederá de oficio al nombramiento de los miembros de la nueva Mesa.”

(5) Article 91 LOREG
1. El Presidente de la Mesa tiene dentro del local electoral autoridad exclusiva para conservar el orden, asegurar la libertad de los electores y mantener la observancia de la ley.

2. El Presidente de la Mesa vela por que la entrada al local se conserve siempre libre y accesible para las personas que tienen derecho a entrar en él.

3. Sin perjuicio de lo dispuesto en el art. 86, sólo tienen derecho a entrar en los locales de las Secciones electorales, los electores de las mismas, los representantes de las candidaturas y quienes formen parte de ellas, sus apoderados e interventores; los notarios, para dar fe de cualquier acto relacionado con la elección y que no se oponga al secreto de la votación; los agentes de la autoridad que el Presidente requiera; los miembros de las Juntas electorales y los Jueces de Instrucción y sus delegados; así como las personas designadas por la Administración para recabar información sobre los resultados del escrutinio.

(6) Article 151 LOREG

“1. El procedimiento para la sanción de estos delitos se tramitará con arreglo a la Ley de Enjuiciamiento Criminal. Las actuaciones que se produzcan por aplicación de estas normas tendrán carácter preferente y se tramitarán con la máxima urgencia posible.”

(7) Article 143 LOREG
El Presidente y los Vocales de las Mesas Electorales así como sus respectivos suplentes que dejen de concurrir o desempeñar sus funciones, las abandonen sin causa legítima o incumplan sin causa justificada las obligaciones de excusa o aviso previo que les impone esta ley, incurrirán en la pena de arresto mayor y multa de 30.000 a 300.000 pesetas.

Article 147 LOREG Los que perturben gravemente el orden en cualquier acto electoral o penetren en los locales donde estos se celebren
portando armas u otros instrumentos susceptibles de ser usados como tales, serán castigados con la pena de arresto
mayor y multa de 30.000 a 300.000 pesetas.

(8) Article 91 LOREG
4. Nadie puede entrar en el local de la Sección electoral con armas ni instrumentos susceptibles de ser usados como
tales. El Presidente ordenará la inmediata expulsión de quienes infrinjan este precepto.

 

 
 
 
Rànquings
  1. Ha mort Joan Rocamora, militant independentista i un dels fundadors de Llibertat.cat
  2. Joan! “el record de la vall, on vas viure, no l’esborra la pols del camí”.
  3. La Fundació Reeixida lliura la fotografia on s’immortalitza l’hora 0 de l’independentisme a l'Arxiu Nacional
  4. Joan Rocamora, amb el puny clos
  5. Es crea el Col·lectiu País Valencià Carme Miquel de Girona
  6. "Sem Catalunya Nord, perquè volem!"
  7. Decidim!: "El Consell abandona les víctimes de la DANA mentre assegura els guanys del capital i la indústria turística"
  8. Decidim! demana que es doni suport a la moció de censura impulsada per Compromís per posar fi al govern de Mazón
  9. La CUP contra el nou pressupost de la Diputació de Girona
  10. Protesta contra la massificació turística a la Cerdanya amb un tall de la C-16 a l'alçada de Berga
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid