El 27 de gener del 2005 al matí es va enfonsar el túnel de l'ampliació de la línia 5 del metro de Barcelona ocasionant un esvoranc d'uns 35 metres de profunditat i 30 de diàmetre, on hi va desaparèixer un garatge situat al carrer Calafell, 12. es van desallotjar les famíles de 84 edificis (500 habitatges) i 2 col·legis, essent un total de 1.057 les persones afectades.
Ara bé, tot i l'enrenou polític i social que es va generar, a hores d'ara, encara ningú no ha acceptat cap tipus de responsabilitat política. L'exconseller de Política Territorial, Joaquim Nadal ho va deixar clar amb aquesta frase que passarà a la història:
"Tot apunta a una multiplicitat de causes, que, naturalment, en el moment que passa tenen el desencadenant. Quin és aquest desencadenant? Jo encara no el sé, ni ningú crec que el sàpiga"
Aquests fets van provocar una tempesta política que es va agreujar quan l'anterior president de la Generalitat d'amunt, Pasqual Maragall, va acusar els anteriors governs de CiU de cobrar comissions en les obres de licitació pública.
El 28 de juny es van conèixer algunes les conclusions de l'informe de tres experts sol·licitat per la jutgessa que instrueix el cas del túnel del Carmel. A diferència de la comissió parlamentària, aquest informe focalitza l'atenció especialment sobre l'errada en la detecció d'una falla, fet que s'hauria pogut evitar amb una inspecció adequada. Més concretament, i sobre l'estabilitat del terreny, els experts han pogut comprovar "que algun aparell essencial d'auscultació no va ser convenient llegit -va estar més de dos mesos sense lectura- ni els seus resultats anòmals no van portar a reconsiderar la qualitat del terreny".
Aquestes conclusions contradeien les afirmacions que l'exconseller de Política Territorial, Joaquim Nadal va fer el 24 de febrer de 2005 al ple monogràfic del Parlament d'amunt sobre el tema de l'esfondrament del Carmel. En aquella sessió Nadal va afirmar que no hi havia una única causa i que "la responsabilitat és de tots i de ningú".
Tres mesos més tard de l'enfonsament, en una entrevista al programa El Matí de Catalunya Ràdio, Nadal insistia en aquesta tesi que ha quedat invalidada per l'informe d'experts. A continuació us en transcrivim el tall de veu:
Joaquim Nadal (JN): Cap que no sigui la que vaig dir jo el primer dia. Cap de nova que no aportés jo el primer dia en la meva primera compareixença.
És dir, ja m'agradaria poder dir: efectivament va passar perquè a tal hora de la nit tal de tal dia un senyor es va equivocar i va fer una cosa que no havia de fer, que és la versió més simple i més entenedora per tothom.
No, tot apunta a una multiplicitat de causes, que, naturalment, en el moment que passa tenen el desencadenant. Quin és aquest desencadenant? Jo encara no el sé, ni ningú crec que el sàpiga.
JN: Mentre sapiguem el conjunt de coses que van fer possible que passés jo em quedo molt tranquil.
JN: O no. O no. L'autòpsia no li dirà que es va adormir. L'autòpsia li dirà si va tenir un infart. Al final, de les múltiples circumstàncies que poden provocar un accident de trànsit eeeh... d'un sol cotxe, hi ha circumstàncies que se'ns escapen: enlluernament, que no podem controlar, un anunci d'aquests que criden l'atenció a mig carrer i que fan que llavors el cotxe s'enfili a l'acera i s'emportin tres persones per davant… Tot és molt complicat.