Guanyem Girona vol que l’any que ve s’engegui el projecte per a la plaça d’Espanya, l’espai situat entre el carrer de Barcelona i l’estació de trens. Per tal que sigui així, el principal partit a l’oposició portarà al ple del proper dilluns una moció. Lluc Salellas, cap de l’oposició i portaveu de la formació municipalista, ha definit l’estat de plaça d’Espanya de “descampat de ciment”. La història recent de la plaça comença fa quinze anys, amb l’inici de les obres del Tren d’Alta Velocitat a Girona. En aquell moment es va traslladar l’estació d’autobusos a la plaça i s’hi va quedar fins el 2017, data en que l’andana va retornar a l’altra banda de l’estació de trens, aquest cop soterrada. Des de llavors la plaça d’Espanya presenta el seu estat actual.
Així doncs, per a Guanyem Girona “ja és hora de desencallar el projecte de la plaça d’Espanya i retornar als veïns i veïnes de l’Eixample un espai públic central”.
La proposta del principal partit a l’oposició fixa el 2023 com a data indicada per iniciar la reforma. Salellas ha recordat que enguany no hi ha cap partida prevista i que no forma part de l’agenda del govern per al 2022.
Des de Guanyem sí que proposen, però, que aquest any es converteixi el carrer Bailèn en una zona peatonal. Aquesta mesura ja la contemplava el projecte que l’any 2018 va presentar l’Ajuntament de Girona després d’haver desenvolupat un procés participatiu amb els veïns de la zona. Tal i com denuncia Guanyem aquest projecte, valorat en 2,1 milions d’euros, continua aturat a l’espera que l’Ajuntament, Adif i l’Estat resolguin diversos conflictes sobre les propietats dels terrenys. Tanmateix, Salellas ha apuntat que la pacificació del carrer Bailèn es podria fer immediatament. “El govern faria bé d’anar avançant feina amb aquesta millora, que connectaria l’estació amb la resta de l’Eixample d’una manera més amable”, ha reblat.
La proposta que es portarà a votació al ple també demana un estudi per millorar la mobilitat a l’Eixample, donant prioritat als vianants, als vehicles sense motor i al transport públic. “Fa massa anys que sabem que l’Eixample gironí és el principal punt negre de pol·lució i contaminació acústica a la nostra ciutat i no s’hi està actuant. Aprofitem aquest oportunitat per repensar-ho i actuar-hi”, ha argumentat el cap de l’oposició.
La moció de Guanyem insta l’Ajuntament de Girona a fer les gestions necessàries per cobrar les expropiacions fetes per l’Estat relatives a les obres del TAV abans que prescrigui el dret a exigir les compensacions. “És imperatiu que Girona recuperi fins l’últim euro al qual té dret i seria un greu negligència si això fos així”, ha apuntat Salellas. En aquest sentit el representant gironí també ha carregat contra l’Estat davant la demora a l’hora de respondre l’Ajuntament sobre diversos expedients que s’han de resoldre abans d’iniciar la reforma de la plaça.
Per acabar, la moció de Guanyem també reivindica el retorn de la locomotora del carrilet -des de fa gairebé set anys guardada en un magatzem municipal a l’aire lliure-, al seu espai original, davant l’estació.