El transport marítim i l’aviació són dos dels sectors a escala mundial amb més emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH), que augmenten any rere any producte de les polítiques públiques actuals i de la voràgine expansiva del capitalisme global.(1)
Tal com fa temps que denuncien diversos moviments i entitats socials i ecologistes, els projectes de consolidació i ampliació de l’activitat i les infraestructures de l’aeroport i el port de Barcelona són incompatibles amb la crisi ecològica global que vivim, amb la disponibilitat limitada de recursos energètics i materials, i amb els diferents compromisos i acords de reducció d’emissions de GEH. Alhora, responen a la mateixa lògica consumista i depredadora del territori de projectes equivalents com el del port de Tarragona o l’aeroport de Palma o Madrid, entre d’altres.
Tot i la crisi climàtica i ecològica actual i els milions de tones de GEH i altres contaminants que emeten el port i l’aeroport de Barcelona, AENA i Port de Barcelona estan acordant i projectant-ne noves ampliacions, que permetran incrementar-ne la capacitat i també les emissions (2). Aquest fet és totalment contrari als objectius de reducció d’emissions de GEH que estableix la Unió Europea i la Llei catalana de canvi climàtic, que fixen una reducció d’emissions d’aquests gasos per a l’any 2030 del 40% respecte a l’any base (1990).
A més a més, a causa de les ingents quantitats de residus i partícules contaminants i la gran contaminació lumínica i sonora que generen, el port i l’aeroport afecten negativament a la salut i el benestar de les poblacions veïnes (humanes i no humanes) i n’alteren el comportament. Són, així mateix, peces angulars d’un model econòmic i turístic ineficaç a l’hora de resoldre necessitats vitals bàsiques i que implica un fort impacte social: encariment de l’habitatge, massificació de l’espai urbà i del transport públic, precarització laboral, desaparició del comerç local, greus problemes de mobilitat…
Finalment, el port i l’aeroport han destruït el seu entorn immediat, arrasant la línia natural de costa i valuosos espais naturals, que són font de biodiversitat, aporten múltiples beneficis ambientals, socials i econòmics, i ajuden a atenuar els efectes del canvi climàtic.
Que aquestes dues grans infraestructures tinguin la consideració de “bàsiques” no ha ser excusa perquè no s’incorporin a l’esforç de reduir els impactes de l’activitat humana a la biosfera, com més tard o d’hora hauran de fer tots els sectors socioeconòmics.
Per això, exigim:
1. La retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’activitat i de les infraestructures del port i l’aeroport presents i futurs, així com de les noves infraestructures viàries previstes per absorbir aquests augments d’activitat.
2. La definició immediata de plans de reducció de línies de vols i rutes de transport marítim, prioritàriament vols en trajectes curts i creuers, per disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica, i així protegir la salut de la població afectada i assolir la reducció anual d’emissions de CO2 del 7,6% per complir amb els objectius climàtics l’any 2030.
3. L’eliminació de manera urgent dels privilegis fiscals i dels subsidis de l’activitat del port i l’aeroport (via IVA, taxació del fuel i dels viatges freqüents…) perquè incorpori els costos socioambientals que genera, i així poder reinvertir aquests ingressos en la millora de modes de mobilitat més sostenibles i en el foment de sectors econòmics més justos en els àmbits social, ambiental, laboral, climàtic, etc.
4. La declaració de Xarxa Natura 2000 a tot l’àmbit del Parc Agrari del Llobregat, ampliant-la a nous espais singulars d’alt valor ambiental com l’antiga llera del riu Llobregat i el seu àmbit marí, i, alhora, la reparació dels danys ambientals i socials causats per aquestes infraestructures.
L’única manera d’assolir els objectius ambientals fixats per a l’any 2030 passen pel decreixement, no per les enganyoses estratègies d’economia verda o desenvolupament sostenible, perpetuadores del sistema econòmic que ens han portat a la situació d’emergència ecològica i climàtica actual.
El creixement infinit és impossible en un planeta finit; el creixement del port i de l’aeroport són inviables en una Barcelona finita!
Notes:
1. El 2050 està previst que l’aviació i el transport marítim mundials suposin en conjunt gairebé el 40% de les emissions mundials de CO2, si no és que s’adopten mesures d’atenuació addicionals https://www.eea.europa.eu/es/articles/las-emisiones-de-la-aviacion
2. Segons l’informe la Metròpolis de Barcelona cap a la Justícia Climàtica, el port de Barcelona i l’aeroport del Prat van emetre aproximadament l’any 2017 un total de 5,9 milions de tones anuals de CO2 (3,2 el port i 2,7 l’aeroport) i han acordat i projectat noves ampliacions, que permetran incrementar-ne la capacitat i també les emissions. Es preveu ampliar el port amb la tercera terminal de contenidors i dues terminals de creuers de gran capacitat, i l’aeroport amb 17 nous equipaments per acollir grans avions per a rutes intercontinentals i així assolir els 70 milions de passatgers anuals (l’any 2018 eren més de 50 milions).
Adhesions al manifest:
Accedeix aquí al formulari d’adhesions (només per a organitzacions socials i ambientals sense vinculació amb partits polítics)
- Ciutat Vella no està en venda
- Plataforma veïnal Som Paral·lel
- La Barceloneta Diu Prou
- Plataforma en Defensa de la Barceloneta
- Comissió d’Habitatge de la Barceloneta
- Fem Front al Turisme a Sants
- Ecologistes en Acció de Catalunya
- Rebel·lió o Extinció – XR Barcelona
- Assemblea de Barris Pel Decreixement Turistic (ABDT)
- Climacció
- Assemblea de 15M de Sarrià – St. Gervasi
- Prou Soroll
- Teachers For Future Catalunya (T4Fcat)
- DEPANA, Lliga per a la Defensa pel Patrimoni Natural
- Fridays for future barcelona
- Xarxa per la Justícia Climàtica
- Solidaritat i Comunicació – SICOM
- Families For Future BCN
- Revo Prosperitat Sostenible
- FAVB (Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona)
- Observatori del deute en la globalització
- Plataforma per la Qualitat de l’Aire
- Plataforma per la Defensa de Gallecs
- STOP Massificació L’H Cosme Toda
- Assemblea de la Bici Sant Cugat
- Avv L’ Òstia
- Agrupació per a la Protecció del Medi Ambient del Garraf (APMA)
- Attac-Catalunya
- AVV Clot-Camp de l’Arpa
- La Fira o la Vida
- No ens Vendreu la Moto. Plataforma per aturar la Ciutat del Motor (Vallès Oriental)
- Ens Plantem
- Plataforma Eixample Respira
- Assemblea de Vallcarca
- Aterra
- ConCiencias Barcelona
- ATUREM C32
- Col·lectiu KolapSOS
- Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola
- Grup d’Exploracions de l’Entorn Sonor (G.E.E.S.)
- No Més Blocs
- Ni un pam de terra
- La Saboga
- Associació de veïns La Barceloneta del Prat de LLobregat
- Consell de la Joventut de Barcelona
- Greenpeace Espanya
- Greenpeace Catalunya
- Observatori DESC
- ASiA-Assoc. Salut i Agroecologia
- Entrepobles
- SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet
- SETEM Catalunya
- CENTRE PER A LA SOSTENIBILITAT TERRITORIAL
- SODEPAU
- Xarxa d’Economia Solidària
- Associació de Veïns i Veïnes de La Satalia
- Naturalistes de Gelida
- AFECTADES PER L’AEROPORT DE SABADELL
- Alba Sud
- Avv La Granja
- Cooperasec
- Transductores
- Grup d’econconsum La Sardineta
- SCI Catalunya
- Acció Ecofeminista
- Marea Blanca de Catalunya
- Observatori dels Barris del Poblenou
- Espai Feminista de Sants
- Marxa Mundial de Dones
- Crida LGBTI
- Enginyeria sense Fronteres
- LA CASA BLAVA
- Lafede.cat – Organitzacions per a la Justícia Global
- ADENC-EdC
- Associació Veïnal La Llena de la Pobla de Cérvoles
- Avv Porta
- SUDS – Associació Internacional de Solidaritat i Cooperació
- Badalona Mar
- Associació Xarxa Veïnal del Raval
- La Garrofera de Sants
- Associació Som Collserola
- Federació Ecologistes de Catalunya (EdC)
- Plataforma ‘Salvem el Calderí’ Mollet del Vallès
- Salvem l’entorn de la Colònia Güell