La Carrasca-Ecologistes en Acció acusa els successius governs autonòmics i centrals de permetre que la línia Alcoi-València s’haja deteriorat progressivament i haja perdut molts usuaris potencials a causa del mal servei que ofereix: escassos horaris (i, sovint, no massa adequats), necessitat de fer transbordament a Xàtiva, molt baixa velocitat, etc. Els estudis realitzats fins el moment han acreditat que, si es reformara la línia, amb la consegüent reducció del temps de viatge, s’incrementaria notablement la quantitat d’usuaris actuals fins arribar als 300.000 anuals.
Per als ecologistes, és un insult que els governs central i autonòmic diguen que no és rendible invertir en aquesta línia, quan els 65 milions que costaria renovar-la són menys del que ha costat la construcció de 2 o 3 km d’algunes línies d’AVE.
El que està passant amb el nostre tren no és un fet aïllat, sinó que respon a una política de transports estatal i europea que no aposta pel tren convencional. Per això assistim des de fa anys a l’Estat espanyol i a la Unió Europea a un desmantellament progressiu de les línies i serveis del tren convencional.
Per a frenar l’eliminació de línies de tren convencional i apostar per una xarxa de tren convencional pública i de qualitat s’ha creat la plataforma europea Back on Track, de la qual formen part organitzacions polítiques, ecologistes i sindicals d’Espanya, Alemanya, Dinamarca, França i Suïssa. Entre aquestes es troba Ecologistes en Acció.
La plataforma Back on Track reclama un gir de 180 graus en les polítiques de transport europees i de la major part dels estats membres, basades en destinar els recursos públics a la carretera, l’avió el tren d’alta velocitat, mentre s’abandona deliberadament el tren convencional. El mal servei ofertat i la falta de manteniment provoquen la pèrdua de viatgers i una espiral de deteriorament que finalment proporciona l’excusa per a justificar l’eliminació de línies. L’Estat espanyol ha sigut un dels màxims exponents d’aquesta política nefasta: des de fa més de dos dècades, la major part dels recursos destinats al transport s’han invertit en la construcció d’infraestructures de trens d’alta velocitat i carreteres, mentre s’abandonaven i es mantenien en un estat penós les línies de tren convencional. A hores d’ara ja pràcticament ningú pot negar que la major part de les inversions en alta velocitat han sigut un fracàs econòmic i social, i que sovint només han respost a interessos electoralistes.
Apostar pel tren convencional no és mirar cap al passat, sinó tot el contrari: davant dels reptes ambientals i socials que caldrà afrontar en aquest segle, com el canvi climàtic i l’esgotament dels combustibles fòssils, invertir en una bona xarxa de tren convencional és una clara alternativa a l’insostenible model de transport actual.
En el cas concret de les comarques+98 de l’Alcoià, el Comtat i la Vall d’Albaida, necessitem un ferrocarril que absorbisca trànsit de viatgers i de mercaderies de la carretera, que cohesione el nostre territori i que contribuïsca a reduir el balafiament energètic i la contaminació.
La Colla Ecologista La Carrasca-Ecologistes en Acció considera que no es poden permetre més promeses incomplides. Per a garantir un servei ferroviari digne els pobles de les nostres comarques hem d’exigir l’aprovació d’un pla de millora de la línia Alcoi-Xàtiva-València, un calendari concret d’actuacions i la dotació de les partides pressupostàries necessàries.