Tots dos informes s’afegeixen al que la Plataforma per la Llengua ja va fer públic aquest mes de maig, De «en la lengua oficial del Estado» a «en español», on es denunciava que hi ha 161 disposicions vigents que obliguen les empreses de Catalunya a etiquetar les instruccions dels productes en castellà.
Amb aquests tres informes, la Plataforma per la Llengua posa en evidència una situació d'imposició lingüística del castellà en les empreses de Catalunya provinent, una vegada més, de l'estat espanyol, i que impossibilita una normalització de l'ús del català a l'empresa a Catalunya.
El català a l'empresa, una normativa de "rebaixes"
La Plataforma per la Llengua, en un primer estudi, Català a l’empresa, una normativa de rebaixes, analitza les novetats del 2014 quant a obligacions lingüístiques per a les empreses a Catalunya i observa que en el darrer any s'han aprovat 33 disposicions legals que obliguen a utilitzar el castellà, mentre que només 6 normatives obliguen a usar el català.
Aquest informe fa èmfasi també en la poca potència qualitativa de les normatives que obliguen a usar el català. De fet, 3 de les 6 normatives que afavoreixen el català ni tan sols es poden considerar impositives ni amb nous requisits, ja que tan sols estableixen que per ser beneficiaris d’ajuts i subvencions cal complir la legislació lingüística vigent. Una altra només obliga els comerços, en època promocional, a senyalitzar el mot rebaixes en català.
Per contra, les 33 disposicions del castellà, més de 5 per cada disposició a favor del català, tenen conseqüències pràctiques molt més severes en allò que afecta les empreses i les persones consumidores. Abasten des de les obligacions en l’etiquetatge i les instruccions dels productes, la presentació de documentació o la llengua com a requisit obligatori d’ús per a exercir una activitat. Entre d’altres, en destaquem la modificació de la llei estatal de consum, que duplica les imposicions lingüístiques en àmbits com els contractes, la documentació i les informacions al consumidor més enllà de mantenir les obligacions en l’etiquetatge i en la garantia de productes.
L'estat espanyol i les obligacions d'ús del castellà a les empreses i a les persones consumidores dels territoris de parla catalana.
La Plataforma per la Llengua també fa públic l’informe L’estat espanyol i les obligacions d’ús del castellà a les empreses i a les persones consumidores dels territoris de parla catalana: un llibre blanc que palesa el tractament lingüístic discriminatori en l’àmbit socioeconòmic a Espanya i concretament sobre les empreses. No s’ha trobat ni un sol cas on la llengua catalana estigui afavorida per sobre del castellà per part de l’Estat.
L’informe analitza les obligacions i les pràctiques lingüístiques de l’Estat per àmbits i sectors: des de l’etiquetatge, la documentació que les empreses han d’adreçar a l’administració, els certificats de comercialització de productes, els requisits de saber o fer servir una llengua, les obligacions lingüístiques en els codis de conducta, el registre mercantil, les patents i marques, els títols i targetes professionals, la traducció jurada, els productes farmacèutics, les assegurances privades, els bancs, la contractació d’empreses per obres i serveis des de l’Administració, la defensa de la competència, els contractes i garanties en les relacions de consum o les empreses públiques de l’Estat.
Presentació pública
Per tal de fer evident i exposar de manera pública la situació del català a l'empresa, la Plataforma per la Llengua organitza el proper 30 de juny una nova taula rodona del cicle de debats sobre el català que promou l’entitat, i que en aquesta edició porta per títol “Què me’n dius... de la imposició del castellà a l’empresa?” El debat, que se celebrarà a la fàbrica Moritz de Barcelona, estarà conduit pel periodista i membre de l’Executiva de l’entitat Xavier Pérez Esquerdo i comptarà amb Montserrat Nadal Milà, cap del Servei de Foment de l'Ús del Català, Albert Castellón, conseller estratègic de Cerveses Moritz i promotor del llançament del projecte Parlem de telefonia, i Bernat Gasull, Coordinador de l’Àrea d’Empresa i Consum de la Plataforma per la Llengua.