L’anunci de l’augment de preus del transport públic per aquest 2014 ha provocat un gran descontent entre els seus usuaris. Avui divendres aquest descontentament s'ha plasmat en un conjunt de protestes a diversos accessos del metro.
Després de les concentracions i manifestacions de dilluns passat, avui divendres s'han realitzat noves mobilitzacions convocades inicialment a Sant Andreu del Palomar, Nou Barris i Santa Coloma de Gramenet i que s'han estès a altres punts de la ciutat de Barcelona. Un gran grup de persones han fet una entrada al metro de Sagrera sense pagar, immobilitzant per una estona els accessos al Metro.
Aquesta protesta s'ha realitzat també a les estacions de Llucmajor, Torre Baró, Santa Coloma, Sant Andreu, Horta, Arc de Triomf, Fontana i Gavà, i respon a l'anunci de l'Autoritat del Transport Metropolità d'incrementar entre un 3 i un 8%, les tarifes de 2014.
A la plaça de Llucmajor s’hi han congregat més de 150 persones. La manifestació ha fet un recorregut pels carrers fins la plaça del Virrei Amat, on la majoria dels manifestants ha agafat el metro sense pagar per anar a trobar-se amb les altres marxes. S'han cridat consignes com "Que pagui Millet!."
A la Vila de Gràcia prop d’un centenar de persones s’han manifestat a l’estació de Fontana contra la pujada de tarifes. Han accedit al Metro sense pagar.
Les diferents marxes de gent que han sortit de Llucmajor, Arc de Triomf, Sant Andreu i Fontana s’han trobat a l’estació de la Sagrera, que ha quedat desbordada per la quantitat de manifestants que hi accedit de cop, cridant consignes, picant amb paelles i portant cartells de protesta.
Un servei públic que funciona com una empresa
Amb aquest terme els impulsors d'aquesta campanya i protesta denuncien que el bitllet més venut, la T-10, ha passat a tenir un preu de 10,30€, un 5,10% més que l’any anterior i un 68% més que fa deu anys. Per altra banda la T-50/30 passarà a costar 42,50€, una pujada del 8,4%. Denuncien que l'augment exponencial de les tarifes converteix el transport públic "en un luxe pels usuaris i en un autèntic transvasament de fons públics cap a les empreses que el gestionen." Un augment paral·lel al desmatellament de línies d’autobús, ja que també s’elimina el bus de barri els diumenges i festius i, des de l’any 2007, s’ha anat reduint un 10% el servei d’autobús entre setmana i un 25% els caps de setmana.
La protesta també denuncia que la raó per la qual s’apuja el preu del bitllet es deu a una decisió premeditada de la Direcció de TMB, que manté "una opacitat absoluta al voltant del seu pressupost i dels 603 membres de l’equip directiu, el seu salari fora de conveni i totalment desconegut, els cotxes oficials de que gaudeixen i el motiu pel qual càrrecs de PSC i CIU acaben ocupant llocs dins d’aquesta direcció."
En aquest sentit, a través de la nota de premsa que s'ha difós per aquesta campanya es recorda que elss sectors socials més castigats corresponent als barris més castigats per la crisi, l’atur i les retallades. Així, indiquen que la pujada del preu del transport representa "un nou desafiament cap als veïns i usuaris que observen que mentre l’administració retalla serveis, retira ajudes i desnona famílies, castiga els qui aposten pel transport públic: per a molts, l’únic transport per anar a treballar o per la recerca de feina."