En temps de crisi cal reinventar-se, trobar noves fórmules per no haver de renunciar a la promoció de projectes socials que no troben suport econòmic ni en el sector privat ni en el públic. En aquest context pren força la idea del micromecenatge o crowdfunding, basat en petites donacions a canvi de recompenses que serveixen per a finançar tota mena d’obres creatives. Tots els beneficis de les noves tecnologies al servei de la creació col·lectiva.
La iniciativa funciona a través de plataformes web que faciliten la difusió i recollida de fons per fer realitat els projectes. Un fenomen que ha crescut exponencialment en els últims temps i ha aconseguit fer realitat projectes que d’altra manera no s’haguessin pogut desenvolupar, sigui per la crisi, sigui per l’eclosió de projectes populars que fins ara tenien vetat l’accés a les grans dotacions econòmiques.
Un d'aquest portals d'internet dedicats al micromecenatge és Verkami, que demana als usuaris que marquin la xifra a la qual volen arribar en un termini de 40 dies i que fixin un ventall de recompenses aptes per a totes les butxaques que decideixin invertir en la seva idea. Passat aquest temps, només si el projecte ha assolit la suma de diners que es proposava, es fa el càrrec als comptes dels mecenes i els creadors poden començar a treballar. Un cop acabat el projecte, els micromecenes reben la recompensa.
Individual o col·lectiu, cultural o ambiental
Aquest nou model de finançament serveix per a tot tipus d’iniciatives socials, culturals, ambientals... Així doncs, al portal s’hi poden trobar des de propostes a títol individual, com la proposta d’elaborar una Agenda de la Terra, els beneficis de la qual aniran destinats a d’altres entitats, o demandes de col·lectius, com la restauració ecològica d’un tram del riu Ripoll o el cicle de Versos Lliures de Granollers.
Propostes que tenen en Internet una nova oportunitat per fer-se realitat. En alguns casos de manera revulsiva,
com la proposat periodística de Bobbie Johnson i Jim Giles de crear una plataforma per a textos científics i tècnics que va aconseguir 50.000 euros en menys de dos dies.
Una oportunitat per a la lluita independentista i d'esquerres
D’altra banda, també és una eina important per a la reivindicació política i sobretot per a les noves formes de mobilització ciutadana, que cada cop són més freqüents. A través de Verkami es va aconseguir finançar el lipdub de Perpinyà, que va assolir un rècord mundial d’assistència, o el flashmob per la independència a Plaça Catalunya. I qui també ha fet el salt a Verkami és el moviment 15-M, en aquest cas per realitzar un documental i per crear un reeixit llibre que immortalitza el moviment a mode fotogràfic i que va aconseguir 13.000 euros.
Cantautors i grups musicals
Aquest tipus de finançament ha penetrat de manera destacada en l'escena musical implicant sobretot noms d'artistes no comercials amb dificultats per aconseguir el finançament per la producció d'un disc. El passat mes de gener Pau Mariné de RXI abordava el micromecenatge musical en un anàlisi titulat "Convulsió digital i explosió micromecènica".
Amb la revolució digital i la facilitat per a l'accés a la música, les discogràfiques són cada cop més exigents i s'arrisquen menys a fomentar nous artistes. I encara tenen menys opcions els artistes compromesos políticament. Amb el micromecenatge s'elimina l'intermediari de la discogràfica i el finançament és destinat directament als artistes, que reben el feedback dels seus seguidors, que poden esdevenir mecenes i contribuir a fer realitat el disc del seu cantant o grup preferit.
Amb aquest sistema, els grups musicals i cantautors es poden guiar per valorar el grau d’acceptació que tindrà un nou disc. El crowdfunding ha estat una eina bàsica recentment per a artistes com Cesk Freixas, Verdcel, Andreu Valor o Miquel Gil, per exemple. I en actiu hi ha la proposta de llançament d’un nou disc de Pirat’s Sound Sistema o la gravació de “Som així” d’El Belda i el Conjunt Badabadoc. I fins i tot hi podem trobar un espectacle teatreal sobre Guillem d'Efak que ha aconseguit recaptar 5.000 euros.
A més de les gravacions, i amb l'objectiu de fomentar els nous artistes, els col·lectius impulsen tot tipus d’iniciatives. A tall d’exemple, ell festival vallesà Embassa’t espera una aportació de 3.000 euros per fer pujar artistes novells a l’escenari de la Bassa i el documental “València necessita una cançó” vol explicar la realitat musical del País Valencià ja ha superat la xifra marcada inicialment de 2.100 euros.
Comunicació horitzontal i independent
L’evolució digital dels mitjans de comunicació ha provocat el tancament de diaris, ràdios i televisions. En aquest sentit, un grup de treballadors i lectors del diari Público ha optat pel micromecenatge per provar de recuperar-ne l’edició en paper creant una cooperativa formada per treballadors i lectors. De la seva banda, l’Assemblea contra el tancament de Ràdio Televisió Mallorca valora utilitzar aquesta opció per fer rendible el mitjà mallorquí.
El periòdic Diagonal, la publicació quinzenal dedicada a construir un model comunicatiu basat en la cooperació i l'autonomia enfront als interessos econòmics i polític, ha optat per una fórmula similar per remodelar el seu web. En aquest sentit, van engegar una campanya per recollir petites quantitats provinents de molts donants i van aconseguir 20.000 euros.
Però les microdonacions han estat una gran oportunitat pel maltractat periodisme d'investigació, fent possible l'Anuari Mèdia.cat, que va batre tots els rècords aconseguint la recaptació en un sol dia. O també el documental sobre l'Operació Garzón que ha impulsat Llibertat.cat amb motiu del 20è aniversari de Barcelona 92. Un tema, l'Operació Garzón, silenciat a la majoria de mitjans oficials i que ara podrà veure la llum.
Lletres compromeses
Pel que fa a la literatura, tant els escriptors com les editorials també han vist el micromecenatge una sortida. I és que l’edició, impressió i publicació d’un llibre té un cost molt elevat, i això fa que les editorials vagin amb peus de plom a l’hora de confiar en escriptors novells. Tanmateix el llibre “Viatge pel meu país”, en homenatge a Joan Fuster, ha rebut una molt bona acollida dels usuaris i el llibre de poesia PostMortem / I del no-res, TOT de David Caño ha estat editat gràcies al micromecenatge.
Verkami explica que acull "projectes innovadors i creatius" però també aquells que proporcionen una alternativa a tot el que promouen els circuits oficials. És el cas d'Expressió Directa, un cicle d'espectacles a centres culturals autogestionats de Barcelona que vol "enfortir la xarxa de cultura crítica i potenciar circuits culturals no mercantilistes com a eina de transformació social".
"El crowdfounding permet posar en contacte autor i públic"
"El crowdfunding és una bona idea, permet, posar en contacte autor i públic. El crowdfunding és un compromís directe entre els mecenes i l’autor per a finançar l’obra. Sense intermediaris. Permet compartir amb el públic, parlar de l’obra, d’estètica i, fins i tot, d’ètica". És el que opina un artista que ha aconseguit ni més ni menys que 12.200 euros a Verkami per llançar el seu nou disc, Per marcianes. Miquel Gil assegura que "el micromecenatge estableix un lligam de responsabilitat compartida que va més enllà del lligam inversió/recompensa, diferent d’anar a la botiga i comprar un CD. Permet protegir les cançons entre autor i mecenes. És una bona idea".
El mateix opina Víctor Pàmies, lingüista especialitzat en paremiologia que ha aconseguit finançar un llibre sobre dites i refranys a través de Verkami. Pàmies destaca sobretot les possibilitats que obre el micromecenatge a projectes amb dificultats per finançar-se econòmicament: "M’enorgulleix poder dir que serà el primer llibre en català finançat a través del crowdfunding i penso que aquest èxit demostra les veritables possibilitats de Verkami com a plataforma de finançament de projectes de caire cultural i social que altrament tindrien moltes dificultats en trobar el finançament necessari per fer-los possibles".