L'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, l'encarregat d'anunciar la decisió, ha descartat la travessia central dels Pirineus que volia el govern espanyol, tot i que se n'està estudiant la viabilitat, segons Kallas, de manera que es deixa la porta oberta "a llarg termini" perquè tant l'estat espanyol com el francès el volen.
Així, tot
i la insistència aragonesa i espanyola, Brussel·les no vol pagar ara l'excavació
d'un túnel d'entre 30 i 60 quilòmetres per sota els Pirineus per
connectar Saragossa i Tolosa al marg de Catalunya. Kallas ha qualificat la idea d'un túnel entre Aragó i França com d'idea "poc realista". Amb tot, finalment sí que s'ha aprovat connectar Saragossa i
Madrid amb Algesires i els corredors mediterrani i atlàntic. En aquest sentit, des d'Algesires, es pujarà fins a Madrid i Saragossa.
El corredor atlàntic també ha estat acceptat com a prioritari per la CE. Així, l'eix connectarà Portugal, via Madrid i Valladolid, amb el País Basc incloent Bilbao com a port principal.
Els presidents dels Països Catalans celebren la decisió
Els presidents de la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i del Govern de les Illes Balears, a més del de Múrcia, han celebrat en un comunicat conjunt, pocs minuts després que es fes pública la decisió de la Comissió Europea, que el corredor mediterrani esdevingui un eix prioritari. Alberto Fabra, Artur Mas, José Ramón Bauzá i Ramón Luis Valcárcel han manifestat "la seva alegria per aquesta decisió, i el seu desig que aquesta infraestructura pugui entrar en servei al més aviat possible".
"Per primera vegada en la història es trenca l'Espanya radial i es planteja una estructura mallada que ens comunica i ens uneix", manifesten, i afegeixen que "convé que el Govern de l’Estat sigui coherent amb aquesta aposta". "El corredor fa més forta Europa i ens fa més forts a Europa", sentencien.
Per saber-ne més:
Per quina raó el corredor mediterrani és essencial per a Europa (VilaWeb)
Els mitjans valencians i principatins, a favor del Corredor Mediterrani