A més a més, apunta que la consulta ha estat, a més, feta sense les garanties democràtiques
mínimes: les experiències d’arbitrarietats han estat nombroses i
conegudes popularment.
Des del punt de vista del moviment popular, assenyala que aquesta operació ha representat, però, un primer petit èxit popular ja que és la primera vegada en molts anys que el moviment popular força a obrir un debat general dins la societat, i comanda l’agenda política, tot forçant un govern despòtic, sota la pressió del poble, a fer alguns canvis, encara que siguin unes reformes buides de contingut.
Amb aquestes premises el MADLI i tenint en compte aquesta primera experiència, fa una crida a les classes populars marroquines i especialment la nació amaziga a continuar lluitant pels seus drets polítics socials i nacionals, perquè parteixen de la convicció ferma que:
"● Una democràcia real exigeix la fi de la monarquia i tot règim on el poder es concentri especialment en mans d’una persona o un grup reduït de persones. L’objectiu a aconseguir és l’edificació d’un Estat de dret, sense discriminació per raons de gènere (igualtat total entre la dona i l’home) ni d’origen social, la separació dels poders, la independència de la justícia, la supremacia de la llei i la gestió racional dels recursos i tots els afers de la societat.
● Una societat laica haurà de comportar conseqüències en la vida quotidiana: llibertat de creença, no interferència de la religió en la vida social, acabament dels beneficis de l’Estat a cap religió concreta (com en la construcció pública d’edificis, gestió, finançament de centres, rituals i pràctiques religioses, etc.), la promoció del respecte als principis de la diversitat i el dret a la diferència.
● La defensa de la justícia social haurà de comportar la igualtat de la dona en tots els àmbits de la vida social; el dret al treball, a tenir una feina remunerada digna; el dret a l’habitatge, a tenir una casa digna, de propietat o de lloguer, assequibles; el dret universal a l’ensenyament bàsic i a la protecció social en cas de malaltia, vellesa o incapacitació.
● La defensa de la llengua amaziga haurà de comportar que sigui llengua d’ús oficial i públic a tot arreu de Tamazgha; ha de ser present en l’ensenyament horitzontalment i verticalment; el reconeixement del dret de les persones amazigòfones de ser ateses per les administracions de l’Estat en la seva llengua; i el dret d’adoptar el nom que vulguin igualment com el dret dels pares de triar el nom de l’infant amb plena llibertat etc. La justícia a l’ésser humà marroquí i nord-africà ha de passar per la rectificació de la història del país basant-se sobre criteris científics i pedagògics, la protecció de la cultura amaziga, la restauració de la toponímia original i -en general- el reconeixement i la consideració de la civilització amaziga".
● Una societat laica haurà de comportar conseqüències en la vida quotidiana: llibertat de creença, no interferència de la religió en la vida social, acabament dels beneficis de l’Estat a cap religió concreta (com en la construcció pública d’edificis, gestió, finançament de centres, rituals i pràctiques religioses, etc.), la promoció del respecte als principis de la diversitat i el dret a la diferència.
● La defensa de la justícia social haurà de comportar la igualtat de la dona en tots els àmbits de la vida social; el dret al treball, a tenir una feina remunerada digna; el dret a l’habitatge, a tenir una casa digna, de propietat o de lloguer, assequibles; el dret universal a l’ensenyament bàsic i a la protecció social en cas de malaltia, vellesa o incapacitació.
● La defensa de la llengua amaziga haurà de comportar que sigui llengua d’ús oficial i públic a tot arreu de Tamazgha; ha de ser present en l’ensenyament horitzontalment i verticalment; el reconeixement del dret de les persones amazigòfones de ser ateses per les administracions de l’Estat en la seva llengua; i el dret d’adoptar el nom que vulguin igualment com el dret dels pares de triar el nom de l’infant amb plena llibertat etc. La justícia a l’ésser humà marroquí i nord-africà ha de passar per la rectificació de la història del país basant-se sobre criteris científics i pedagògics, la protecció de la cultura amaziga, la restauració de la toponímia original i -en general- el reconeixement i la consideració de la civilització amaziga".
Paral·lelament, e MADLI també fa una crida a continuar lluitant i difonent els nostres drets fins a aconseguir la plena democràcia i igualtat al Marroc i arreu de Tamazgha
Referèndum constitucional marroquí de 2011 | ||||
---|---|---|---|---|
Opcions de vot | Vots | Percentatge | ||
Sí | 9.653.492 | 98,49% | ||
No | 146.718 | 1,49% | ||
Vots vàlids | 9.800.210 | 99,18% | ||
Vots invàlids | 81.712 | 0,82% | ||
Vots totals | 9.881.922 | 100% | ||
Participació | 73,46% | |||
Electors | 13.451.404 | |||
Font: Maghreb Arabe Presse |