Les principals capçaleres diàries del País Valencià i de Catalunya defensen unàniment la creació d'una xarxa ferroviària que passi per l'anomenat Corredor Mediterrani, des d'Algecires (Andalusia) fins a La Jonquera (Catalunya). En un 74% de les 388 notícies que analitza l'informe, el principal argument és de caire econòmic. L'estudi ho relaciona amb la forta pressió que els lobbies empresarials han exercit sobre l'administració pública per tal que el projecte es dugui a terme. Aquestes són algunes de les conclusions que recull l'informe "El corredor mediterrani a la premsa escrita catalana i valenciana", elaborat per l'Observatori Crític dels Mitjans Media.cat (iniciativa del Grup de Periodistes Ramon Barnils que té el suport de la Fundació Espai Català de Cultura i Comunicació), amb la col·laboració de l'Associació Catalana de Professionals. L'informe complet es pot descarregar a partir d'avui mateix al web www.media.cat .
Els periodistes Gemma García i Carles Castro, encarregats de l'estudi, han analitzat les notícies sobre el Corredor Mediterrani aparegudes entre l'1 de gener i el 31 de juny de 2010 als principals mitjans escrits de Catalunya i el País Valencià: La Vanguardia, El Periódico, Levante, Las Provincias, Avui, La Información, El Punt, Segre, Diari de Tarragona, Mediterráneo, Diari de Girona, Regió7, Diari de Sabadell, La Mañana, Diari de Terrassa, El 9Nou i el setmanari El Temps.
La referència al Corredor Mediterrani de les notícies es fa indistintament, tant per referir-se a l'àrea geogràfica i politico-econòmica de les terres mediterrànies, com al projecte de construcció d'una infraestructura ferroviària des d'Algesires fins a França, passant per Múrcia, el País Valencià i Catalunya. Tot i això, de les 113 notícies o reportatges en les quals el Corredor és el protagonista principal, el 47% es refereixen a un marc territorial que se circumscriu únicament a Catalunya, al País Valencià o a totes dues comunitats.
Les fonts d'àmbit polític són les més esmentades. No obstant, hi ha poca diversitat de fonts i la majoria dels articles només citen al ministre de Foment, José Blanco, un intermediari clau per defensar la infraestructura durant la Cimera Europea de ministres de transports celebrada a Saragossa el juny de 2010. La font empresarial més citada i rellevant en la defensa del Corredor Mediterrani ha estat Ferrmed, un lobby multisectorial que defensa aferrissadament aquest eix viari.
L'informe destaca que la majoria dels arguments exposats als mitjans de comunicació són de caire econòmic i apel·len als diferents beneficis que aquesta infraestructura podria aportar a l'economia. Ho justifica degut al consens existent entre els grups empresarials i a la pressió que aquests han exercit sobre les institucions polítiques per a la consecució del Corredor, àmpliament reflectida a les pàgines dels rotatius valencians i catalans.
L'informe conclou que els arguments polítics, que apareixen en un nombre molt més reduït, es concentren en les aliances polítiques per defensar el corredor i qüestionen la trajectòria en política d'infraestructures del Govern espanyol. Amb presència més moderada, també destaquen les veus que emfatitzen l'oportunitat que suposa la reivindicació del corredor per ajudar a restablir llaços i espais d'enteniment entre Catalunya i el País Valencià.
També la BBVA
La inexistència d'un tren entre Barcelona i València fa temps que és un clar indicador
que l'eix mediterrani sempre s'ha vist desafavorit per les preferències
dels diferents governs espanyols pel que fa a les infraestructures. Els
governants espanyols sempre s'han preocupat més pel centre peninsular
que no pas per l'eix que conformen el Principat i el País Valencià. Foment del Treball ja ho va constatar l'estiu de l'any passat a través d'un estudi sobre les infraestructures elaborat per l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) i la Fundació BBVA.