El motiu de la protesta era la privatització de les places d'aparcament
existents a la zona de Fora Muralla, que actualment són destinades en
exclusiva al professorat, ignorant així les demandes dels estudiants.
Durant tot el recorregut el crit unànime ha estat “Tots som iguals,
alcem les barreres”, fent referència a la prioritat que la universitat
ha donat al professorat. Les referències a la política de la flamant
reescollida rectora han estat una constant a la manifestació, que ha
acabat dins el pati del rectorat, exigint a Anna Maria Geli que sortís
a escoltar les demandes estudiantils. La mobilització s'ha desenvolupat
sense incidents.
L'aparcament ha estat un problema greu per als estudiants de la Facultat de Lletres des de fa anys, i aquest problema s'ha agreujat ara amb la instal·lació de la Facultat d'Educació i Psicologia al campus Barri Vell. El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans dóna suport a les queixes que han arribat dels estudiants a partir del tancament de l'aparcament, sense deixar de banda que molts dels estudiants estan rebent multes de la grua municipal.
El sindicat, que té l'ecologisme i la defensa del territori com a un dels pilars més importants, defensa el transport públic com a eina bàsica per la mobilitat però no de la manera que proposa la UdG. Així mateix considera que la planificació ha estat dolenta i que significa una altra retallada dels serveis cap als estudiants, per la qual cosa va en contra del model d'universitat pública i de qualitat que el SEPC defensa.
Els principals problemes que el SEPC detecta són que tot el procés s'ha fet d'amagat, d'esquenes als estudiants, sense un procés participatiu en el qual s’analitzessin els requeriments i limitacions que comporta dur a terme aquesta proposta restrictiva; que el tancament dels aparcaments reafirma el tracte desigual entre els diversos membres de la comunitat universitària, ja que s'evidencia que el professorat i el PAS gaudeixen de més privilegis que els estudiants; que l'arribada d'una nova Facultat al Campus del Barri Vell ha suposat un augment de la comunitat estudiantil i ha accentuat el problema d’aparcament, per tant és incoherent la solució de la universitat, que ha estat privatitzar els espais de pàrquing; que la UdG no aporta cap alternativa suficient per donar resposta de mobilitat al conjunt de la comunitat estudiantil, ja que que el servei de transport públic és totalment deficient i a preus excessius, sense oblidar que no existeix cap servei de lloguer de bicicletes ni tampoc un carril bici que connecti el campus amb el centre de Girona.
L'aparcament ha estat un problema greu per als estudiants de la Facultat de Lletres des de fa anys, i aquest problema s'ha agreujat ara amb la instal·lació de la Facultat d'Educació i Psicologia al campus Barri Vell. El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans dóna suport a les queixes que han arribat dels estudiants a partir del tancament de l'aparcament, sense deixar de banda que molts dels estudiants estan rebent multes de la grua municipal.
El sindicat, que té l'ecologisme i la defensa del territori com a un dels pilars més importants, defensa el transport públic com a eina bàsica per la mobilitat però no de la manera que proposa la UdG. Així mateix considera que la planificació ha estat dolenta i que significa una altra retallada dels serveis cap als estudiants, per la qual cosa va en contra del model d'universitat pública i de qualitat que el SEPC defensa.
Els principals problemes que el SEPC detecta són que tot el procés s'ha fet d'amagat, d'esquenes als estudiants, sense un procés participatiu en el qual s’analitzessin els requeriments i limitacions que comporta dur a terme aquesta proposta restrictiva; que el tancament dels aparcaments reafirma el tracte desigual entre els diversos membres de la comunitat universitària, ja que s'evidencia que el professorat i el PAS gaudeixen de més privilegis que els estudiants; que l'arribada d'una nova Facultat al Campus del Barri Vell ha suposat un augment de la comunitat estudiantil i ha accentuat el problema d’aparcament, per tant és incoherent la solució de la universitat, que ha estat privatitzar els espais de pàrquing; que la UdG no aporta cap alternativa suficient per donar resposta de mobilitat al conjunt de la comunitat estudiantil, ja que que el servei de transport públic és totalment deficient i a preus excessius, sense oblidar que no existeix cap servei de lloguer de bicicletes ni tampoc un carril bici que connecti el campus amb el centre de Girona.
Una altra qüestió que la
UdG obvia és que hi ha una part de la comunitat estudiantil que no
resideix a Girona i que per tant, es veuen obligats a desplaçar-se cada
dia des de qualsevol municipi de la vegueria fins a la ciutat de
Girona, sense oblidar que el servei de transport públic és del tot
escàs i a horaris restrictius; per exemple, només hi ha un autobús al
dia entre Girona i Roses, que arriba a la capital al matí i torna a la
vila empordanesa al vespre; o la connexió amb tren des de Blanes a
Girona, que suposa una llarga estona d'espera a l'estació de
Maçanet-Massanes. El SEPC també vol posar de manifest l’excessiva
despesa econòmica que pot representar als estudiants sense feina abonar
85 euros per la T-anual, sense tenir en compte cost del transportper
arribar fins a Girona, en el cas dels estudiants residents fora de la
capital.
La política de mobilitat de la UdG ha d’anar encaminada cap a un model més sostenible amb el medi, on la dependència de l’automòbil sigui cada vegada menor, malgrat això la estratègia utilitzada per la universitat és un error, un política de restricció de places de pàrquing encoberta per un discurs ecologista pobre, en el qual no es plantegen alternatives realment viables perquè aquest nou projecte esdevingui una iniciativa de mobilitat encertada i en equilibri amb el medi ambient.
Cal obrir un debat general amb tota la comunitat que forma part de la UdG per buscar alternatives adequades a la demanda real.
Per tot això el SEPC demana:
• Que la UdG accepti les reclamacions dels estudiants i que proposi una resolució acceptable.
• Que s’obri un procés de participació en el qual es busquin solucions al problema, en tota la seva complexitat. • Que l'aparcament que ha estat tancat sigui d'ús per tota la comunitat universitària.
• Que la UdG parli amb els organismes públics per buscar solucions conjuntes a tots aquests problemes de mobilitat que hem plantejat.
La política de mobilitat de la UdG ha d’anar encaminada cap a un model més sostenible amb el medi, on la dependència de l’automòbil sigui cada vegada menor, malgrat això la estratègia utilitzada per la universitat és un error, un política de restricció de places de pàrquing encoberta per un discurs ecologista pobre, en el qual no es plantegen alternatives realment viables perquè aquest nou projecte esdevingui una iniciativa de mobilitat encertada i en equilibri amb el medi ambient.
Cal obrir un debat general amb tota la comunitat que forma part de la UdG per buscar alternatives adequades a la demanda real.
Per tot això el SEPC demana:
• Que la UdG accepti les reclamacions dels estudiants i que proposi una resolució acceptable.
• Que s’obri un procés de participació en el qual es busquin solucions al problema, en tota la seva complexitat. • Que l'aparcament que ha estat tancat sigui d'ús per tota la comunitat universitària.
• Que la UdG parli amb els organismes públics per buscar solucions conjuntes a tots aquests problemes de mobilitat que hem plantejat.
• Que la UdG aposti clarament per una mobilitat sostenible, la qual es basi amb un transport públic eficient i
sense ànim de lucre. El SEPC exigeix que la Universitat no utilitzi més l’estratègia verda de màrqueting per amagar projectes i ambicions privatitzadores.
sense ànim de lucre. El SEPC exigeix que la Universitat no utilitzi més l’estratègia verda de màrqueting per amagar projectes i ambicions privatitzadores.
• Que s'ubiqui un punt d'aparcament del servei de lloguer de bicicletes municipal, la Girocleta, al Campus Barri Vell i al Campus Montilivi.
• Que construeixi una zona d'aparcament a les afores de la ciutat de Girona (Parc Tecnològic, C/Vitòria- Gasteiz, Plaça de la vila de Perpinyà) des d’on surtin autobusos llançadora gratuïts, amb elevada freqüència
i amb capacitat de traslladar els estudiants a les facultats pertinents.
• La gratuïtat per part de la comunitat estudiantil de la UdG a l’ús del servei de busos que es dirigeixin al Campus Barri Vell o Montilivi.
• La gratuïtat per part de la comunitat estudiantil de la UdG a l’ús del servei de busos que es dirigeixin al Campus Barri Vell o Montilivi.
• Que la UdG pressioni als organismes corresponents per tal que els estudiants tinguin una reducció de l’import del bus o tren per desplaçar-se a la ciutat de Girona des de qualsevol punt de les comarques.
Per tot això, el SEPC anima els estudiants a mobilitzar-se a favor de la universitat pública i de qualitat, per tal de solucionar els problemes d'aparcament i mobilitat que pateixen cada dia. Cal fer front a les constants rebaixes de qualitat en els serveis i l'encariment que suposa estudiar en una universitat aparentment pública.
Per a saber-ne més:
El SEPC denuncia les mancances del transport públic a la UdG - Llibertat.cat
L'EI, en lluita per un transport públic de qualitat
- Llibertat.cat