L'aparcament ha estat un problema greu per als estudiants de la
Facultat de Lletres des de fa anys, i aquest problema s'ha agreujat ara
amb la instal·lació de la Facultat d'Educació i Psicologia al campus
Barri Vell.
El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans dóna suport a
les queixes que han arribat dels estudiants a partir del tancament de
l'aparcament, sense deixar de banda que molts dels estudiants estan
rebent multes de la grua municipal.
El sindicat, que té l'ecologisme i la defensa del territori com a un dels pilars més importants, defensa el transport públic com a eina bàsica per la mobilitat però no de la manera que proposa la UdG. Així mateix considera que la planificació ha estat dolenta i que significa una altra retallada dels serveis cap als estudiants, per la qual cosa va en contra del model d'universitat pública i de qualitat que el SEPC defensa.
Entre els principals problemes que el SEPC detecta hi ha el fet que "tot el procés s'ha fet d'amagat, d'esquenes als estudiants, sense un procés participatiu en el qual s’analitzessin els requeriments i limitacions que comporta dur a terme aquesta proposta restrictiva". A més, el tancament dels aparcaments "reafirma el tracte desigual entre els diversos membres de la comunitat universitària, ja que s'evidencia que el professorat i el PAS gaudeixen de més privilegis que els estudiants".
El sindicat també denuncia que l'arribada d'una nova Facultat al Campus del Barri Vell ha suposat un augment de la comunitat estudiantil i ha accentuat el problema d’aparcament, "per tant és incoherent la solució de la universitat, que ha estat privatitzar els espais de pàrquing".
"La UdG no aporta cap alternativa suficient per donar resposta de mobilitat al conjunt de la comunitat estudiantil", lamenta el SEPC, el qual afegeix que el servei de transport públic "és totalment deficient i a preus excessius, sense oblidar que no existeix cap servei de lloguer de bicicletes ni tampoc un carril bici que connecti el campus amb el centre de Girona".
El sindicat també fa esment dels i les estudiants que resideixen fora de Girona i que també pateixen les limitacions del transport públic per tal d'arribar a la universitat. En aquest sentit recorda que només hi ha un autobús al dia entre Girona i Roses, que arriba a la capital al matí i torna a la vila empordanesa al vespre; o la connexió amb tren des de Blanes a Girona, que suposa una llarga estona d'espera a l'estació de Maçanet-Massanes.
El SEPC també vol posar de manifest l’excessiva despesa econòmica que pot representar als estudiants sense feina abonar 85 euros per la T-anual, sense tenir en compte cost del transport per arribar fins a Girona, en el cas dels estudiants residents fora de la capital.
"La política de mobilitat de la UdG ha d’anar encaminada cap a un model més sostenible amb el medi, on la dependència de l’automòbil sigui cada vegada menor", reivindica el col·lectiu d'estudiants, el qual lamenta que "l'estratègia utilitzada per la universitat és un error, un política de restricció de places de pàrquing encoberta per un discurs ecologista pobre, en el qual no es plantegen alternatives realment viables perquè aquest nou projecte esdevingui una iniciativa de mobilitat encertada i en equilibri amb el medi ambient".
El sindicat, que té l'ecologisme i la defensa del territori com a un dels pilars més importants, defensa el transport públic com a eina bàsica per la mobilitat però no de la manera que proposa la UdG. Així mateix considera que la planificació ha estat dolenta i que significa una altra retallada dels serveis cap als estudiants, per la qual cosa va en contra del model d'universitat pública i de qualitat que el SEPC defensa.
Entre els principals problemes que el SEPC detecta hi ha el fet que "tot el procés s'ha fet d'amagat, d'esquenes als estudiants, sense un procés participatiu en el qual s’analitzessin els requeriments i limitacions que comporta dur a terme aquesta proposta restrictiva". A més, el tancament dels aparcaments "reafirma el tracte desigual entre els diversos membres de la comunitat universitària, ja que s'evidencia que el professorat i el PAS gaudeixen de més privilegis que els estudiants".
El sindicat també denuncia que l'arribada d'una nova Facultat al Campus del Barri Vell ha suposat un augment de la comunitat estudiantil i ha accentuat el problema d’aparcament, "per tant és incoherent la solució de la universitat, que ha estat privatitzar els espais de pàrquing".
"La UdG no aporta cap alternativa suficient per donar resposta de mobilitat al conjunt de la comunitat estudiantil", lamenta el SEPC, el qual afegeix que el servei de transport públic "és totalment deficient i a preus excessius, sense oblidar que no existeix cap servei de lloguer de bicicletes ni tampoc un carril bici que connecti el campus amb el centre de Girona".
El sindicat també fa esment dels i les estudiants que resideixen fora de Girona i que també pateixen les limitacions del transport públic per tal d'arribar a la universitat. En aquest sentit recorda que només hi ha un autobús al dia entre Girona i Roses, que arriba a la capital al matí i torna a la vila empordanesa al vespre; o la connexió amb tren des de Blanes a Girona, que suposa una llarga estona d'espera a l'estació de Maçanet-Massanes.
El SEPC també vol posar de manifest l’excessiva despesa econòmica que pot representar als estudiants sense feina abonar 85 euros per la T-anual, sense tenir en compte cost del transport per arribar fins a Girona, en el cas dels estudiants residents fora de la capital.
"La política de mobilitat de la UdG ha d’anar encaminada cap a un model més sostenible amb el medi, on la dependència de l’automòbil sigui cada vegada menor", reivindica el col·lectiu d'estudiants, el qual lamenta que "l'estratègia utilitzada per la universitat és un error, un política de restricció de places de pàrquing encoberta per un discurs ecologista pobre, en el qual no es plantegen alternatives realment viables perquè aquest nou projecte esdevingui una iniciativa de mobilitat encertada i en equilibri amb el medi ambient".
Per tot això el SEPC demana:
• Que la UdG accepti les reclamacions dels estudiants i que proposi una resolució acceptable.
• Que l'aparcament que ha estat tancat sigui d'ús per tota la comunitat universitària.
• Que la UdG parli amb els organismes públics per buscar solucions conjuntes a tots aquests problemes de mobilitat que hem plantejat.
• Que la UdG aposti clarament per una mobilitat sostenible, la qual es basi amb un transport públic eficient i sense ànim de lucre. El SEPC exigeix que la Universitat no utilitzi més l’estratègia verda de màrqueting per amagar projectes i ambicions privatitzadores.
• Que s'ubiqui un punt d'aparcament del servei de lloguer de bicicletes municipal, la Girocleta, al Campus Barri Vell i al Campus Montilivi.
• Que construeixi una zona d'aparcament a les afores de la ciutat de Girona (Parc Tecnològic, C/Vitòria-Gasteiz, Plaça de la vila de Perpinyà) des d’on surtin autobusos llançadora gratuïts,amb elevada freqüència i amb capacitat de traslladar els estudiants a les facultats pertinents.
• La gratuïtat per part de la comunitat estudiantil de la UdG a l’ús del servei de busos que es dirigeixin al Campus Barri Vell o Montilivi.
• Que la UdG pressioni als organismes corresponents per tal que els estudiants tinguin una reducció de l’import del bus o tren per desplaçar-se a la ciutat de Girona des de qualsevol punt de les comarques.
• Que la UdG parli amb els organismes públics per buscar solucions conjuntes a tots aquests problemes de mobilitat que hem plantejat.
• Que la UdG aposti clarament per una mobilitat sostenible, la qual es basi amb un transport públic eficient i sense ànim de lucre. El SEPC exigeix que la Universitat no utilitzi més l’estratègia verda de màrqueting per amagar projectes i ambicions privatitzadores.
• Que s'ubiqui un punt d'aparcament del servei de lloguer de bicicletes municipal, la Girocleta, al Campus Barri Vell i al Campus Montilivi.
• Que construeixi una zona d'aparcament a les afores de la ciutat de Girona (Parc Tecnològic, C/Vitòria-Gasteiz, Plaça de la vila de Perpinyà) des d’on surtin autobusos llançadora gratuïts,amb elevada freqüència i amb capacitat de traslladar els estudiants a les facultats pertinents.
• La gratuïtat per part de la comunitat estudiantil de la UdG a l’ús del servei de busos que es dirigeixin al Campus Barri Vell o Montilivi.
• Que la UdG pressioni als organismes corresponents per tal que els estudiants tinguin una reducció de l’import del bus o tren per desplaçar-se a la ciutat de Girona des de qualsevol punt de les comarques.
Per tot això, el SEPC anima els estudiants a mobilitzar-se a favor de la universitat pública i de qualitat, per tal de solucionar els problemes d'aparcament i mobilitat que pateixen cada dia. Cal fer front a les constants rebaixes de qualitat en els serveis i l'encariment que suposa estudiar en una universitat aparentment pública.