A continuació us reproduïm un article on la Plataforma analitza l'actual situació del sistema ferroviari i ofereix una serie de propostes per millorar la xarxa actual.
Per un by-pass eficaç, eficient, solidari i sostenible
És de sentit comú que les alternatives per a l’articulació del sistema
ferroviari hagin de ser concebudes tenint sempre presents els criteris
d’eficiència i eficàcia en la satisfacció de les necessitats de
transport. És en aquest sentit que cal atendre al cost d’oportunitat de
les diverses opcions, amb l’objectiu de garantir la màxima rendibilitat
de les inversions i evitar el malbaratament innecessari dels recursos.
En
primer lloc, sembla clar que la satisfacció de les necessitats de
mobilitat interurbana no podrà trobar solucions eficaces i eficients si
principalment atén a reivindicacions de caràcter local, articulades com
a propostes de caràcter parcial. El sistema ferroviari ha de ser
concebut com a tal sistema i, per tant, com un instrument per a la
satisfacció de les necessitats generals de transport i per a
l’articulació de la mobilitat al conjunt territori. Si la importància
econòmica i social relativa d’uns i altres nuclis poblacionals no
hauria de ser sempre l’únic criteri a tenir en compte a l’hora de
prendre decisions relatives a la ubicació de les infraestructures, això
es fa encara més evident quan del què parlem és de mobilitat. Per la
seva pròpia naturalesa, la planificació de la mobilitat interurbana –de
la qual depèn en gran mesura el desenvolupament social i econòmic- ha
de ser sempre concebuda des de la idea de sistema. Les grans ciutats –i
això es fa particularment evident en el cas de Reus i Tarragona-
necessiten aprofitar la sinèrgia resultant de xarxes articulades
pensant en el conjunt del territori en el qual s’integren.
En segon lloc, les aspiracions al lideratge regional no haurien de
comportar sempre un “estira i arronsa” pels recursos del territori, en
competència i conflicte permanent amb altres nuclis poblacionals –i,
per tant, amb altres ciutadans i ciutadanes- a partir de la posició
relativa que els uns i els altres considerin que poden “merèixer”.
Així, la legítima reivindicació del paper de capitalitat que pugui
correspondre a la ciutat de Tarragona, dins la segona àrea
metropolitana de Catalunya, pot explicitar-se solidàriament, des de
l’aposta responsable per alternatives de caràcter global, susceptibles
de contribuir a la integració del territori i la satisfacció de les
necessitats de transport de la ciutadania del Camp de Tarragona
considerada com a conjunt.
En tercer lloc, és ben sabut que els càlculs relatius als costos i
beneficis de les inversions han d’incorporar sempre una adequada
valoració de les externalitats negatives que, en el cas de les
inversions ferroviàries, pressuposa atendre degudament a l’impacte
ambiental que sempre té l’aposta per noves infrastructures. La proposta
d’un ByPass ferroviari que pugui connectar Tarragona amb l’Alta
Velocitat ha de ser considerada i avaluada dins del conjunt
d’alternatives a l’abast, tenint en compte la realitat d’un territori
ja de per si excessivament trinxat per tota mena d’infrastructures
viàries (no només ferroviàries).
Així, si bé és cert que Tarragona va perdre el tren amb l’arribada de
l’alta velocitat, és just i necessari reconèixer que altres ciutats
–Reus, Valls- es van veure també privades de connexió. Des del 25 de
novembre de 2008 –i dins d’una estratègia de potenciació de l’Estació
del Camp- s’ha hagut de prescindir, a més, de la major part de les
connexions amb el nord de la península, Madrid i bona part d’Andalusia.
Aquestes pèrdues no tan sols ho són de les ciutats directament
afectades, sinó que impacten de manera determinant sobre les
oportunitats de desenvolupament social i econòmic del conjunt del Camp
de Tarragona.
L’afectació que inicialment poden tenir aquestes pèrdues sobre les
oportunitats per al desenvolupament regional, pot ser en gran mesura
minimitzada amb l’aposta per una connexió ràpida i eficaç de l’Estació
del Camp amb els nuclis de població més importants del territori. Des
de la PDF.Camp defensem la implementació d’una xarxa de rodalies que
aprofiti les infrastructures viàries existents, optimitzant el volum
d’inversió necessari i minimitzant l’impacte ambiental. La reobertura
de la línia Reus-Roda –prevista per al desviament de mercaderies
perilloses- juga un paper clau. La seva reactivació per al transport de
viatgers permetria, a més, connectar l’aeroport de Reus amb l’Estació
del Camp i la vertebració del Baix Gaià. Aquesta proposta s’integra
dins d’una alternativa global de la PDF.Camp que té un molt bon encaix
dins dels actuals criteris de planificació.
Una segona proposta –no menys important i no menys compatible amb el
conjunt de plans territorials i parcials- consisteix a col·locar un
intercanviador d’eixos a l’Arboç, per on transcorren en paral•lel les
vies convencionals i les d’alta velocitat. Els combois podrien
resseguir l’actual línia convencional sense detenir-se. Arribats a la
ciutat, podrien continuar cap a Lleida –en connexió amb l’alta
velocitat del Corredor del Mediterrani- cap a Tortosa-València o bé cap
a Ribera d’Ebre per la línia convencional de Móra-Saragossa. Això
suposaria, una recuperació de les connexions de Llarga Distància que
Tarragona i altres ciutats han anat perdent als darrers anys, també un
apropament de l’alta velocitat al conjunt del territori. Així, els
trens Regionals d’Alta Velocitat podrien preveure aturades a El
Vendrell, Sant Vicenç/Coma-ruga, Torredembarra, Altafulla, Vila-Seca i
Reus. S’estalviaria més d’un terç del temps actual de viatge entre
Barcelona i Tarragona, facilitant una retrobada de Tarragona amb el
tren i consolidant un lideratge regional sobre la base de la
solidaritat amb el conjunt del territori.
Entenem que aquestes propostes presenten avantatges clars en termes
d’eficiència en la despesa i minimització de les externalitats
ambientals, però també atenent a l’eficàcia en la satisfacció de
necessitats metropolitanes de transport. Paradoxalment, es tracta de
propostes que han guanyat força amb la presentació d’alternatives
localistes, parcials i molt més costoses en termes econòmics i
ambientals. Des de la PDF.Camp volem participar d’un debat públic
rigorós en defensa del màxim aprofitament de les infraestructures
existents i planificades, en benefici del medi ambient i en resposta a
les necessitats del conjunt del territori.
Per saber-ne més:
Neix la Plataforma per un Ferrocarril Públic i de Qualitat al Camp
Llibertat.cat
Campanya al Camp per un ferrocarril públic i de qualitat. Llibertat.cat
ADIF no ha permès la tancada de delegats de la CGT a l'estació de Valls
Més mobilitzacions per un transport públic ferroviari de qualitat a les comarques del Camp
La crida de la CUP de Vilanova i la Geltrú contra el desgavell de RENFE aplega més de 200 persones
Les CAV presenten el document d'alternatives en mobilitat i infraestructures del Vallès
El TGV també genera esquerdes a Santa Oliva i tremolors al barri Nou del Vendrell
La CUP de Vilanova i la Geltrú convoca una manifestació pel desgavell del serveis de rodalies
La Intersindical-CSC s’oposa a la vaga dels sindicats de RENFE pel traspàs de rodalies
Concentració a Barcelona per protestar pels serveis de rodalies a causa de la crisi del TGV
El veïnat afectat per les vibracions del TAV reclama una audiència pública