L’equip de govern municipal va presentar les seves al·legacions al
projecte el passat mes de juliol, sense informar-ne’n a la resta de
partits ni a la població. En aquestes al·legacions, el govern
vilafranquí demana que la construcció tingui el mínim impacte ambiental
possible - reduint el nombre de vials dels peatges -, i que aquests
siguin gratuïts per als vilafranquins. La CUP no va tenir coneixement
de l’existència del projecte i de les al·legacions fins fa uns dies, i
és per això que ara ha decidit endegar una campanya que pretén informar
la gent de les intencions dels governs espanyol i municipal.
La campanya es basa en dues qüestions claus. La primera és el gran impacte que suposaria la creació dels peatges sobre el territori, ja que el projecte preveu construir en sòl no urbanitzable. Una previsió que l’equip de govern ha acceptat sense consultar-ho a ningú. I aquesta és l’altra qüestió: la manca d’informació i la nul·la participació ciutadana en el projecte. La CUP assegura que “amb aquest gest, l’equip de govern ha negat a la població el dret a opinar i a decidir sobre el futur del nostre territori” i insisteix que els principis de democràcia participativa han de basar-se en un model de transparència informativa. En aquest sentit, el regidor de la CUP, Otger Amatller, considera que “si l’ajuntament informa públicament de la construcció d’escoles o hospitals, hauria de fer el mateix quan es tracta de la creació de nous peatges que han d’afectar tota la comarca”.
La campanya es basa en dues qüestions claus. La primera és el gran impacte que suposaria la creació dels peatges sobre el territori, ja que el projecte preveu construir en sòl no urbanitzable. Una previsió que l’equip de govern ha acceptat sense consultar-ho a ningú. I aquesta és l’altra qüestió: la manca d’informació i la nul·la participació ciutadana en el projecte. La CUP assegura que “amb aquest gest, l’equip de govern ha negat a la població el dret a opinar i a decidir sobre el futur del nostre territori” i insisteix que els principis de democràcia participativa han de basar-se en un model de transparència informativa. En aquest sentit, el regidor de la CUP, Otger Amatller, considera que “si l’ajuntament informa públicament de la construcció d’escoles o hospitals, hauria de fer el mateix quan es tracta de la creació de nous peatges que han d’afectar tota la comarca”.
Antecedents
A finals dels anys 90, un centenar d’institucions i entitats penedesenques signaren la Declaració de Gelida amb la intenció de rebutjar el pagament de peatges. L’any passat, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès va presentar 10.700 signatures a Foment demanant la gratuïtat del peatge de Martorell.. Iniciatives que quedaren en paper mullat. Ara el motiu principal del projecte presentat pel govern espanyol és la supressió del peatge de Martorell, però també preveu crear-ne tres més, que afectarien, a més de Vilafranca del Penedès, els municipis de Sant Sadurní d’Anoia i de Gelida. Un projecte que, segons la CUP, “representa la culminació i la consolidació del sistema de pagament de l’autopista del mediterrani per part de la població penedesenca”. La construcció d’aquests peatges s’emmarca en els projectes de grans infraestructures que es duen a terme, des de fa uns anys, a tot el país, com poden ser el tren de gran velocitat, el quart cinturó o la línia de molt alta tensió. “L’experiència ens demostra”, expliquen els portaveus de la CUP, “que les accions de denúncia i protesta s’han de dur a terme des de bon principi, ja que com més avançat es troba el projecte, més difícil és aturar-lo”. I és per això que un dels objectius de la campanya és informar sobre les intencions del ministeri de Foment a tota la població i que aquesta es mobilitzi el més aviat possible.
“L’ajuntament ha de liderar el front comú perquè desaparegui el peatge”, diu Otger Amatller, qui també explica que la voluntat de la campanya és englobar el màxim nombre d’entitats i institucions de la comarca. L’únic requisit és estar d’acord amb els dos objectius bàsics, que són, per una banda, la retirada del peatge de Martorell, tal i com ja fa temps reivindica la població penedesenca, i per l’altra, que es retiri el projecte presentat per Foment. A més, la campanya vol que les institucions es posicionin de manera ferma i clara en contra del projecte i mostrin el seu rebuig oficial al ministeri espanyol.
A finals dels anys 90, un centenar d’institucions i entitats penedesenques signaren la Declaració de Gelida amb la intenció de rebutjar el pagament de peatges. L’any passat, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès va presentar 10.700 signatures a Foment demanant la gratuïtat del peatge de Martorell.. Iniciatives que quedaren en paper mullat. Ara el motiu principal del projecte presentat pel govern espanyol és la supressió del peatge de Martorell, però també preveu crear-ne tres més, que afectarien, a més de Vilafranca del Penedès, els municipis de Sant Sadurní d’Anoia i de Gelida. Un projecte que, segons la CUP, “representa la culminació i la consolidació del sistema de pagament de l’autopista del mediterrani per part de la població penedesenca”. La construcció d’aquests peatges s’emmarca en els projectes de grans infraestructures que es duen a terme, des de fa uns anys, a tot el país, com poden ser el tren de gran velocitat, el quart cinturó o la línia de molt alta tensió. “L’experiència ens demostra”, expliquen els portaveus de la CUP, “que les accions de denúncia i protesta s’han de dur a terme des de bon principi, ja que com més avançat es troba el projecte, més difícil és aturar-lo”. I és per això que un dels objectius de la campanya és informar sobre les intencions del ministeri de Foment a tota la població i que aquesta es mobilitzi el més aviat possible.
“L’ajuntament ha de liderar el front comú perquè desaparegui el peatge”, diu Otger Amatller, qui també explica que la voluntat de la campanya és englobar el màxim nombre d’entitats i institucions de la comarca. L’únic requisit és estar d’acord amb els dos objectius bàsics, que són, per una banda, la retirada del peatge de Martorell, tal i com ja fa temps reivindica la població penedesenca, i per l’altra, que es retiri el projecte presentat per Foment. A més, la campanya vol que les institucions es posicionin de manera ferma i clara en contra del projecte i mostrin el seu rebuig oficial al ministeri espanyol.