Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
1951 Revolta a Barcelona arran de la pujada de tarifes del tramvia

1951 Revolta a Barcelona arran de la pujada de tarifes del tramvia

25/02/1951 Tal dia com avui

A finals de febrer de l’any 1951 s’inicià a Barcelona la coneguda popularment com "la vaga de tramvies", que s’originà en resposta a l’augment del preu dels bitllets.

El 25 de febrer, després de diverses manifestacions i actes de sabotatge, com les primeres barricades davant la Facultat de Medicina el dia anterior, es va publicar un primer avís oficial diaris com La Vanguardia Española en què s’amenaçava amb mesures repressives per garantir l’ordre imposat pel feixisme des de 1939. Durant aquests dies van ser detingudes diversos estudiants que propugnaven el boicot a l'augment de preus dels tramvies.

La població es negà massivament a utilitzar el transport públic, realitzà els seus desplaçaments a peu i participà en nombroses manifestacions de protesta. El dia 1 de març el boicot va arribar al punt àlgid de la vaga, que després d’aconseguir l’anul·lació de l’augment de preus dels bitllets, no tan sols prosseguí sinó que s’estengué a les empreses de la ciutat i dels altres centres industrials de Catalunya, on es paralitzà el treball.

Va ser també recolzada pels propietaris dels petits tallers i comerços que tancaren les seves portes, així com pels estudiants de la Universitat, i es convertí en una vaga general contra la carestia de la vida. Vaga que no finalitzà fins a mitjans de març, quan el nou governador, Felipe Acedo Colunga de malnom "la mula", amb la Guàrdia Civil que va portar de fora de Catalunya, emprengué una sagnant repressió, que provocà durs afrontaments, sent especialment violents els que tingueren lloc el dia 12 de març en què es produïren nombroses víctimes entre les quals hi hagué diversos morts.

Per saber-ne més:

 De la vaga de tramvies de 1951 a les vagues de 1962

 

Rànquings
  1. Palma acollirà la II Trobada de Dones dels Països Catalans
  2. 40è aniversari de la manifestació per la llengua de l'MDT aturada per les càrregues indiscriminades de la policia espanyola
  3. Una llei de la selva de societats primitives.
  4. Sant Jordi per la Llengua fa una crida per convertir el Sant Jordi en una diada en defensa del català
  5. L'arquitecta i urbanista Maria Sisternas serà assessora al govern municipal de Girona
  6. La CUP-Som Poble mostra força a Roses i Cadaqués
  7. La CUP denuncia el tancament de 111 línies a l’escola pública
  8. Quinze municipis gironins s’impliquen en l’ajuda a La Bressola, a proposta de la CUP
  9. Comitès d’empresa dels Jesuïtes, Thau, Joan Pelegrí, Virolai i Maristes es mobilitzaran per la igualtat de jornada amb la pública
  10. “Cal garantir els grups singulars per combatre l’estigmatització dels centres”
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2025 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid