Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
ENSENYAMENT
STEI-Intersindical acusa Wert de voler retornar a un sistema educatiu “propi del franquisme”

La reforma educativa proposada pel ministre pretén continuar reduint professorat, disminuir les competències autonòmiques respecte els continguts educatius, modificar assignatures o segregar l'alumnat en funció del rendiment acadèmic

25/09/2012 Educació

El passat divendres el consell de Ministres aprovava l'avantprojecte del LOMCE que consistirà en una nova reforma educativa proposada pel ministre d'educació de l'estat espanyol, José Ignasio Wert, on es contempla noves reduccions del professorat, més adoctrinament ideològic i més segregació de l'alumnat. Un sistema educatiu que segons el Sindicat dels Treballadors de l'Ensenyament a les Illes Balears, STEI-Intersindical, “suposa un intent de retorn del sistema educatiu al passat centralista i espanyolista propi del franquisme”. La reforma de Wert, que segons el sindicat, no compta amb el consens ni el recolzament de la comunitat educativa i les organitzacions representatives, suposarà la legitimació d'una política de retallades “d'inspiració neoliberal” mentre que també significarà la reinstrauració d'un model ideològic d'escola “esbiaixat, classista i segregador”.

STEI-Intersindical ha volgut denunciar a través d'un comunicat publicat al seu web, alguns dels punts més conflictius que proposa la reforma, entre els quals han destacat les retallades en les competències de les comunitats autònomes en matèria educativa que es materialitzaran en l'augment del percentatge dels continguts mínims que fixa l'Estat en tots els trams educatius. En el cas de les Illes Balears, el sindicat ha assegurat que suposarà passar del 55% al 65% del currículum que marcaria el MEC, afirmant que aquest nou disseny “va en la línia recentralitzadora de l'Estat que promouen certs grups, prenent com a excusa la crisi econòmica”.

Un altre dels punts que han volgut subratllar és la desaparició de l'assignatura “educació per la ciutadania” i la creació de l'assignatura “educació cívica i constitucional”, on “s'eliminen els continguts referents a la tolerància i el progressisme, apostant pel control ideològic del sistema sota els postulats més conservadors i confessionals”. El sindicat ha assegurat que l'escola ha de contribuir a la visualització i l'acceptació de les diferents maneres de viure i de cercar la felicitat pròpia dels ciutadans, i no a “instruir en les pautes de conducta inspirades en els estrets punts de vista d'una determinada ideologia conservadora”. En aquest sentit el sindicat també s'ha posicionat en contra de la intenció de l'estat de legitimar les subvencions públiques a escoles privades que segreguen en funció del sexe.

La reforma pretén "convertir l'ensenyament en un procés de selecció de personal per les empreses"

Entre les noves mesures aprovades en la reforma també es contempla la introducció de diferents itineraris en funció del rendiment acadèmic de cada alumne, i sense tenir en compte les necessitats dels estudiants a nivell personal i ciutadà, sentenciant que “aquest sistema promourà inevitablement la segregació primerenca de l'alumnat”. Per aquest motiu, el sindicat ha denunciat que la reforma aprovada per l'estat no tingui en compte les condicions de l'entorn dels diferents alumnes ni la singularitat individual ni les aspiracions de les persones, utilitzant sistemes de selecció i classificació dels centres i dels alumnes, assegurant que l'objectiu de la reforma és “convertir l'ensenyament en una pràctica de selecció de personal controlada per les empreses”.

El sindicat ha volgut manifestar públicament el seu rebuig a una reforma educativa que redueix el pes curricular d'algunes matèries, mentre que es manté la manca de veritables mesures que facin front al fracàs escolar consensuades amb les organitzacions representatives de la comunitat educativa. Una reforma que ha comportat una forta retallada en el pressupost d'educació i que manté la línia de trencar el model d'escola inclusiva i el dret a la igualtat d'oportunitats.

La plantilla docent ja s'ha reduit un 5% respecte el curs passat

Per altra banda, també han apuntat que la reforma no només perjudicarà al sistema, sinó que també afectarà a les condicions de treball dels mestres i professors, ja que segons la proposta de reforma, el professorat perdria el dret a la seva plaça i se'l podria obligar a impartir ensenyaments diferents en el propi centre, en diferents etapes o en un centre diferent “per necessitats de servei o funcionals”. També es contempla la reducció de retribucions ( més d'un 20 % des del maig del 2010), l'augment de les ràtios i l'acomiadament de personal interí (prop de 550 docents, que suposa una reducció del 5% de la plantilla del curs anterior), aspectes que, segons el sindicat, afectaran inevitablement a la tasca docent.

L'STEI-Intersindical ha animat a la comunitat educativa a mobilitzar-se per impedir que s'implanti aquesta nova reforma de la llei educativa en els centres d'ensenyament de les Illes Balears, i a proposar una reforma educativa que tingui com a objectiu un sistema educatiu emancipador, igualitari, respectuós amb les diferencies individuals, socials i de sexe, gratuït i en català.

Valora
Rànquings
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid