Docents
Més de 400 professors de filosofia de Catalunya es constitueixen en plataforma per reivindicar la tercera hora de filosofia a 1r de Batxillerat
11/03/2025 Educació

Més de 400 professors de filosofia de Catalunya han unit forces per formar una plataforma destinada a reivindicar la importància de la matèria a l'ensenyament secundari obligatori i el batxillerat, ja que, segons afirmen “l’ensenyament de la Filosofia a Catalunya s’ha vist trasbalsat els darrers anys a causa de les freqüents transformacions legislatives”, que n’han minvat les hores lectives a les diverses etapes.

Se sumen així a les reivindicacions fetes pels docents de llengua i de ciències en el context de revisió del currículum de batxillerat que s’ha iniciat les darreres setmanes a partir de la polèmica per la voluntat política del Departament d’Educació de fusionar les assignatures de ciències.

La iniciativa té com a principal objectiu recuperar la tercera hora de filosofia a primer de batxillerat, una demanda històrica i crucial per a la formació en pensament crític dels estudiants i “la construcció d’una societat compromesa, capaç de pensar i expressar-se amb una argumentació rigorosa, íntegra, oberta i fonamentada”. Els promotors de la iniciativa denuncien que “Catalunya és la comunitat autònoma que menys hores dedica al pensament i pràctica filosòfica dins el currículum”.

El manifest fundacional

El professorat de Filosofia, agrupat per la plataforma ha articulat un decàleg de mesures en el seu manifest, que el passat 3 de març ja va traslladar en una reunió amb els responsables del departament d'educació i formació professional.

Entre les propostes del manifest destaquen diversos punts, més enllà de recuperar la 3a hora de filosofia al batxillerat: augmentar la presència de l’Educació en Valors Cívics i Ètics (EVCE) a l’ESO, garantir l’oferta de l’optativa de Filosofia a 4t d’ESO a tots els centres i itineraris, que les assignatures siguin impartides per especialistes en la matèria o la coordinació de continguts. Per últim, el manifest alerta al Departament de la necessitat de comptar amb els docents en les seves decisions curriculars i evitar de totes totes la improvisació.