Arran d’una pregunta de la regidora d’IPS, Cristina Sibina, al darrer Ple municipal de Salt de 28 de juny es va comunicar que s’estan a punt de presentar i aprovar les conclusions de l’estudi sobre com s’ha d’executar el projecte de bus ràpid entre Girona i Salt. Es tracta d’un projecte que s’emmarca dins la nova xarxa BRCat de busos ràpids de la Generalitat i la intenció és finançar-lo amb els fons europeus Next Generation.
La xarxa de busos ràpids BRCat inclou disset línies i dues d’elles estan previstes a l’àrea metropolitana de Girona. Es tracta de les línies Salt-Girona i Sarrià de Ter-Fornells i que per tant travessaran els municipis a través d’algun tipus de vial ràpid.
Des de les quatre organitzacions municipalistes es considera que aquesta proposta de BRCat s’ha fet “d’esquenes al territori”. En aquest sentit, preocupa el desconeixement dels governs locals en relació a la proposta i asseguren que hi ha “una evident descoordinació entre els municipis i la Generalitat”.
Alhora, qüestionen que aquesta proposta es presenti quan tot just es comença a treballar en el pla de mobilitat conjunt de Girona i 10 municipis més de l’àrea urbana. Un pla que té l’objectiu de fer una diagnosi de la situació i propostes de cara a una mobilitat urbana sostenible. Així, les formacions lamenten que es pretengui tirar endavant aquestes línies que han de comportar una transformació urbanística important sense haver acabat aquest pla i sense haver-ho treballat amb el territori en el que consideren és “mantenir una política en mobilitat a l’àrea urbana gironina que continua sumant intervencions anecdòtiques i desconnectades entre elles enlloc de treballar amb una visió global i de llarg termini”.
Segons els representants municipalistes, la implantació d’aquestes dues línies de busos ràpids “són l’evidència clara que en polítiques de mobilitat es continua ignorant l’ordre de prioritats” (vianants, bicicletes, transport públic i, finalment, cotxes) i que es continuen redactant des dels despatxos projectes que no compten amb la participació de la ciutadania ni de les entitats referents en polítiques de mobilitat i sostenibilitat al territori. “És també una mostra més de les nefastes polítiques a curt termini a què ens té acostumada la vella política i de la falta de visió estratègica i de futur en relació a la mobilitat”, han coincidit en un comunicat.
“Des de Guanyem, IPS, PAS i IPF sabem que la mobilitat és un element clau en el context d’emergència climàtica actual i apostem per projectes que afavoreixin una mobilitat sostenible. Això passa per millorar el transport públic, però alhora per reduir la presència i els espais destinats al vehicle privat motoritzat”, han conclòs.