Insubmissió
#Novullpagar: un any de silenci

Malgrat el silenci, aquest ha estat un any intens per als ciutadans que van participar a la campanya #novullpagar, amb multes i fins i tot embargaments. Ara, però, l'associació d'afectats impulsa un documental per destapar el negoci que s'amaga rere els peatges

24/09/2013 Política

Des de finals de l'any 2012 ja no es parla de la campanya d'insubmissió civil contra el negoci de les concessionàries que cobraven i segueixen cobrant els ciutadans per uns peatges sobradament amortitzats. La iniciativa va prendre el nom de #Novullpagar i atacava directament Abertis i la seva accionista majoritària, La Caixa.

L'1 de gener del 2013 es va canviar la legislació per convertir en sancionable el fet de no pagar un peatge, i això va comportar la fi de la campanya. Aquest fet va comportar unes conseqüències per als insubmisos, que van ser perseguits i castigats.

El Servei Català de Trànsit va iniciar una onada d'enviament de requeriments i sancions que van romandre en el silenci i que malgrat les al·legacions van acabar esdevenint multes fermes amb les conseqüències que això comporta d'embargament de nòmines o devolucions de renda. El Govern es a posicionar d'aquesta manera al costat d'Abertis i La Caixa per criminalitzar els ciutadans que havien realitzat l'acció d'insubmissió civil.

Associació d'Afectats per les multes del #novullpagar

Per fer front a les conseqüències repressives de la campanya es va crear l'Associació d'Afectats per les multes del #novullpagar, una associació sense ànim de lucre que reuneix centenars d'afectats per multes que consideren injustes i il·legals pel canvi de llei que explicita que és sancionable no pagar un peatge però que no existia en el moment de la campanya, quan hi havia un buit legal.

Per això van decidir organitzar-se per tornar a fer revifar el moviment amb l'objectiu d'aconseguir demostrar que les multes no tenien cap fonament jurídic malgrat que els embargaments ja es van començar a executar. En aquest sentit, van presentar 15 contenciosos administratius contra les multes Servei Català de Trànsit.

En el marc d'aquesta lluita, l'Associació va saber que un jutjat va anul·lar per primer cop una multa gràcies al recurs que havia presentat Toni Infante, militant de la CUP, de l'MDT i portaveu de l'ANC al País Valencià que va secundar la campanya #Novullpagar des del País Valencià.

Aquesta notícia va ser rebuda amb molta eufòria per part de l'Associació, que descriu com un "malson" el que van viure ja que "semblava que ells havien guanyat i que pagaríem molt car haver intentat plantar cara a Abertis". Per això, asseguren que la sentència d'Infante els ha fet tenir "encara més ganes i esperances de tirar endavant i lluitar fins al final".

Documental "Els peatges: monopoli, negoci i estafa"

En aquest context, l'Associació d'Afectats per les multes del #novullpagar han decidit impulsar un documental d'investigació que es titularà "Els peatges: monopoli, negoci i estafa" i abordarà com funcionen els peatges, les concessions i els "allargaments obscurs" de les concessions a Abertis al llarg dels anys, així com els moviments contra els peatges, les multes il·legals i la modificació de la llei. 

A més, mostrarà "el malson" que van viure milers de persones" per culpa de les multes i els embargaments i destaparà quina és la presència dels polítics de CiU al consell d'administració d'Abertis.

L'entitat busca ara mecenes per poder encarregar el documental a una productora, de manera que han engegat una campanya de micromecenatge a través de Verkami que ja porta recaptats prop de 1.300 euros quan encara queden 33 dies.

L'associació convida tots aquells que tinguin expedients oberts a enviar un correu a afectatsnovullpagar@gmail.com explicant la situació. Una situació que, diu, han descuidat tots els partits: "El moviment #Novullpagar lluitava per uns ideals de justícia i igualtat per a Catalunya que sembla que els nostres polítics no volen que aconseguim mai".