#0Responsables
Set anys després de l'accident del Metro a València: 0 Responsables

El PP impedeix que les Corts espanyoles aprovin una declaració de suport a les víctimes perquè el text demana la depuració de responsabilitats per l'accident.

03/07/2013 Drets i Llibertats

L'Associació de Víctimes de l'Accident del Metro de Valènncia 3 de Juliol (AVM3J) commemoraran el 7è aniversari del sinistre amb tot un seguit d'actes en homenatge a les víctimes i ferits. A l'entorn de les 13h (coincidint amb el moment de l'accident) al Jordi Flors, cantonada Sant Vicent amb Roïs de Corella hi haurà una ofrena floral. En quell precís moment, s'aturaran tots els combois del Metro durant 5 minuts. Cap a les 18h hi haurà una missa a l'església Sant Llorens i a les 19h, la concentració a la plaça de la Verge, la número 81 amb 5 minuts de silenci, lectures de manifestos i homenatge artístic.

Durant la jornada es faran també concentracions en diversos pobles del País Valencià. També es tornarà a posar en escena durant 7 dies l'obra de teatre "Zero Responsables" al Micalet.

Al cap de 7 anys continuen exigint explicacions

Com diu la presidenta de l'AVM3J en una entrevista a l'Agència Catalan de Notícies (ACN) i que ha publicat Vilaweb, Beatriz Garrote, "l'èxit de l'associació de víctimes ha estat romandre al llarg d'aquest anys, però sense un "Salvados", que en aquest moment té una repercussió que no té cap altre programa, no viuríem el que vivim aquests darrers mesos. En les darreres concentracions, la plaça ha estat plena. És molt emocionant i emotiu el canvi de les concentracions d'abans i després. També ho són les noves vies judicials que s'han obert arran del programa i, sobretot, la nova sensibilitat que ha adoptat la societat". Ara bé, puntualitza que "Continuem exigint de saber per què van morir els nostres familiars".

El PP no assumeix la seva responsabilitat de l'accident

El PP impedeix que les Corts espanyoles aprovin una declaració institucional per retre homenatge a les víctimes de l'accident de metro de València. L'ha rebutjada per no estar d'acord amb el paràgraf en el qual es feia esment a la necessitat de depurar responsabilitats pel sinistre.

Un dilluns 3 de juliol del 2006 

A l'entorn de la una del migdia, el Metro que anava de València a Torrent va descarrilar en el el revolt de la línia 1 que uneix les estacions de Plaça d'Espanya amb Jesús. Transportava a prop de 200 persones i va descarrilar a més de 80 quilòmetres per hora, el doble de la velocitat permesa en aquest tram. Un dels combois va bolcar sobre el costat esquerre, els passatgers van caure sobre les finestres que van cedir i els seus cossos van ser llançats sobre les vies mentre el tren seguia lliscant-se durant gairebé 70 metres i convertint els forats de les finestres en un parany mortal que va actuar com una fulla, tallant tot el que va trobar al seu pas. Amb un balanç de quaranta-tres morts, quaranta-set ferits.

El PP va tancar files amb FGV : L'accident era fruit de l'excés de velocitat i del maquinista.

La por a les responsabilitats polítiques i penals va posar d'acord al govern de Francisco Camps i la direcció de Ferrocarrils de la Generalitat, amb Marisa Gracia al capdavant. La consigna era clara: l'accident era fruit de l'excés de velocitat i del maquinista. I de res més.

La comissió d'investigació va durar 4 dies

La comissió d'investigació que es va celebrar en les Corts Valencianes, va durar quatre dies d'estiu i va discórrer sota el ferri control d'un Partit Popular necessitat de donar per tancat l'afer. FGV va contractar els serveis d'assessorament d'una consultora per adoctrinar als seus treballadors i directius i preparar-los per a l'al·luvió de preguntes a les quals haurien de respondre, així com coordinar les seves respostes amb les quals donarien els responsables de la conselleria d'Infraestructures.

La comissió va concloure i va aprovar, només amb els vots del PP, que les línies de Metrovalencia eren segures, l'accident era imprevisible i tot havia estat culpa del maquinista. La recerca judicial es va tancar en fals el 15 de març de 2007, dos mesos abans de les eleccions autonòmiques i municipals i en plenes Falles. Seria reoberta poc després, al juny, i tancada definitivament entre desembre de 2007 i maig de 2008. La jutgessa donava per bona també la tesi de l'excés de velocitat.

Ara, tot apunta que l'accident es podia haver evitat si s'haguessin pres les mesures de seguretat adequades. Que les finestres van cedir perquè el sistema de subjecció no era l'adequat, que unes balises de 3.000 euros haurien frenat automàticament el comboi abans d'arribar al fatídic revolt, que es van amagar els informes que recomanaven la substitució dels trens obsolets i que es van ocultar els expedients dels tres descarrilaments anteriors soferts. Això, i que mai va aparèixer el llibre d'avaries de la unitat sinistrada.

81 concentracions

Tota una bateria de despropòsits que va donar forcesa l'Associació de Víctimes del Metro a València a concentrar-se durant set anys a la plaça de la Verge, contra l'oblit i la falta de transparència. Amb la d'avui, seran 81 concentracions cada dia tres.

Desolats, amb llàgrimes en els ulls i armats de tenacitat porten vuitanta-dos mesos concentrant-se en públic cada dia tres com tornaran a fer aquesta tarda. Segueixen lluitant perquè la justícia reobri el cas i incorpori a la recerca les noves dades i testimoniatges. Reclamen que s'identifiqui als responsables de la tragèdia, encara que aquests ja no ocupin càrrecs en la direcció de FGV o el Consell. La pitjor tragèdia viscuda a València després de la riuada no va provocar la dimissió de cap responsable o alt càrrec de FGV i tampoc no va portar a cap membre del Govern valencià a dimitir o demanar perdó.