Ensenyament
La República francesa planteja 10.000 llocs de treball a llicenciats per a la secundària

El ministre d'Educació de la República francesa, Vincent Peillon, ha anunciat que el seu departament contractarà 10.000 llicenciats en atur "per reforçar els centres més conflictius de secundària."

26/06/2013 Educació

Aquesta dada la reprodueix la notícia d'El País, que afegeix que la xifra se suma als 60.000 llocs de nous educadors previstes per als pròxims quatre anys per la nova llei d'Educació francesa, que va ser definitivament aprovada aquest dimarts pel Parlament.

Es tracta d'un conjunt de mesures de l'anomenada "refundació de l'escola republicana", els plantejaments i el sistema públic i laic creat per la Revolució Francesa que actualment viuen una aguda crisi, qüestionada pels resultats i per les contradiccions socials entre barris rics i pobres i les diferències evidents d'oportunitats a causa de l'origen dels alumnes.


10.000 professors/es auxiliars per a la secundària

Segons aquesta notícia Peillon va assenyalar que els 10.000 llocs suplementaris serviran per reforçar i donar "més serenitat i seguretat" als col·legis i liceus de les zones més desfavorides. Aquests llocs de treball està destinats a llicenciats que ara es troben a l'atur.

Els contractes amb aquests nous milers de professors, professores i mestres seran signats al setembre, i està previst que tindran una durada d'un any renovable. I es tractarà però de contractes a temps parcial.

Així, els nous ensenyants contractats faran de suport als professors titulars en les seves classes i en l'orientació dels alumnes, s'ocuparan de les activitats d'informàtica i noves tecnologies, etc.

 

Nous docents o feines subsidiàries?

Aquestes informacions, però, van acompanyades d'una proposta que podria obrir una esquerda en les atribucions laborals dels ensenyants: es pretén també que aquests interins realitzin altres missions subsidiàries com vigilar i acompanyar les entrades i sortides escolars, "organitzar actes culturals, esportius i artístics, intervenir en els casos d'alumnes amb problemes de comportament", etc.

Encara no hi ha prou informació sobre quines serien exactament les funcions de suport d'aquests nous docents a la secundària francesa, però la nota que va presentar el ministeri dirigit per Vincent Peillon planteja la degradació de les funcions professionals en la figura del docent, per una banda, i la competència amb altres sectors professionals que es veurien suplantats (des de monitors de lleure, esportius, educadors i fins agents de seguretat, molt implantats als instituts de la República francesa).

Però en qualsevol cas, el gruix de les incorporacions a l'escola pública al marge d'aquest anunci novedós seran els 60.000 llocs de funcionaris fixos promesos per Hollande durant la campanya, aprovats en la nova llei i que es posaran en marxa a l'inici del nou curs. Molt lluny de la política autonòm