La CUP no participarà, tot i està convidada, a l'acte d'inaguració del Tren d'Alta Velocitat, ja que qualifica aquest acte com "la festa d’un model de desenvolupament fracassat i deficitari" i el considera endogàmics, prescindibles i quasi insultants. "Tanta pompa i tonteria institucional forma part de la llista de coses prescindibles que s'ha d'anar escurçant" afirma el regidor de la CUP a l'Ajuntament de Girona, Jordi Navarro, al seu bloc.
Com que de motius, en sobren per oposar-se al TAV segons la CUP, la formació independentista convoca una concentració demà a les 12h, així es posarà al cantó del "poble, lluitant, denunciant i reivindicant un tren per a les classes populars, defensant el Parc Central i el dret dels veïns, veïnes i comerciants del Barri de Sant Narcís i zones afectades a viure en un indret amb futur i qualitat de vida" apunta Navarro.
A més, la formació independentista també deixa clara la seva oposició frontal al fet que visitin Girona i Figueres membres “indesitjables” com el president Rajoy i el príncep Felip, tots dos considerats per la CUP: membres de les dues institucions més malignes per la llibertat dels Països Catalans i els seus ciutadans.
Model de desenvolupament fracassat i deficitari
El regidor de la CUP a l'Ajuntamet de Figueres, Joan Font qualifica la inaguració com a "trista festa”. Font considera que el TAV ha estat la màxima expressió d’un model de desenvolupament fracassat que resulta del tot insostenible, i afirma que això a dia d’avui ja està demostrat a tots els indrets del món on tenen trens d’alta velocitat.El regidor independentista subratlla que “algú s’hauria d’estranyar que només la Xina tingui més quilòmetres construïts d’alta velocitat que l’Estat espanyol, i que l’única línia rendible a tot el món és Tòquio-Osaka amb 235.000 passatgers per quilòmetre de via construïda pels 14.000 de la Barcelona-Madrid”.
Així mateix, la formació independentista afirma que els polítics que inauguraran el TAV els hauria de fer vergonya manipular l’opinió pública intentant fer creure que es tracta d’una infraestructura amb beneficis socials i econòmics pel territori. En aquest sentit, asseguren que tots els especialistes apunten en diversos articles la manca de rendibilitat social de la inversió en alta velocitat i assenyalen que la seva implantació respon més a un únic objectiu de naturalesa essencialment política que no pas a motius fonamentats de rendibilitat econòmica i social.
Per la CUP l’aposta ferma i clara s’ha de fer per la línia de tren convencional. Afirmen que esdevé bàsica per a la mobilitat de treballadors i estudiants, així com pel transport de mercaderies. Joan Font considera que en aquest cas si que està comprovat que a tots els països d’Europa on existeix una xarxa ferroviària amb bones connexions i preus raonables amb el poder adquisitiu dels seus usuaris, converteix aquell territori en un motor per l’ocupació laboral i l’activació econòmica.
Segons Font, no es pot continuar permetén que “els que han enfonsat el nostre país amb un model de desenvolupament fracassat i que no fan res per dignificar el servei de ferrocarril que utilitzen cada dia tants empordanesos i empordaneses per anar a treballar o estudiar vinguin aquí a fer-se fotos i tallar banderetes”.
ANC també es manifestarà per expressar els anhels d'independència del poble català
Per la seva banda, les assemblees territorials de les comarques nord-orientals de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) mostrarà la seva posició com ha fet sempre, de manera cívica, calmada i pacífica... però, alhora, ferma i decidida i demostrant que no hi pot haver marxa enrere en el procés d'independència.