Ecologistes en Acció atorga aquest any 27 Banderes Negres als llocs més degradats i 4 Punts Negres als llocs més amenaçats de la costa catalana. Aquests guardons corresponen a les obres, infraestructures, urbanisme sense control, abocaments al mar i "residus" generats pels grans esdeveniments com el de Fórmula I a València.
L'entitat ecologista ha presentat el seu informe anual Banderes Negres, amb el títol Poca vergonya, que analitza la situació de la costa, mostrant la degradació i amenaces que pateix el litoral de l'Estat. Així mateix, assenyala a responsables i implicats en aquest procés de destrucció.
Segons l'informe, la gran proliferació d'obres i infraestructures ha provocat una ràpida i descontrolada transformació del sòl. En l'actualitat la majoria del litoral català es troba urbanitzat o declarat urbanitzable, prop de la meitat de la la població viu en la costa i la indústria del turisme desenvolupa gran part de la seva activitat.
Punts negres
L'informe identifica també 4 Punts Negres, que assenyalen llocs que no sofreixen una transformació del territori destacada però es troben amenaçats per projectes que poden provocar la desaparició dels mateixos. Alguns d'aquests casos són Eurovegas al Delta del Llobregat o la Platja de l'Ahuir a Gandia (Safor). Els altres dos indrets són: la Platja Flamenca-Cala La Mosca a Oriola al Baix Segura i l'ampliació de la platja de la Colònia de Sant Pere a Mallorca.
L'anàlisi de l'urbanisme denuncia la poca vergonya de les Administracions Públiques per seguir afavorint als responsables del llegat de la indústria del maó i l'especulació, que amb els usos del sòl han plagat la costa d'actius tòxics, és a dir, processos especulatius d'antany han passat a ser a dia d'avui habitatges i sòls sobrevalorats.
L'informe detalla les obres costaneres que, encara que en 2011 el pressupost de la Direcció general de Sostenibilitat de la Costa i Mar es retallés a 100 milions de €, la inversió per artificializació de la costa es va mantenir: Construcció o culminació d'obres de creació de passejos marítims com els de Gandía (Safor), Badalona (Barcelonès Nord) o Cunit (Baix Penedès). El manteniment i consolidació de nous nuclis urbanístics com Benicàssim (Plana Alta). I l'aportació artificial de sorra de jaciments marins o de pedrera es reparteix per tota la costa.
Ports i esdeveniments esportius
Una altra obra costanera amb enorme impacte sobre el perfil costaner és l'elevada construcció de ports esportius, que provoquen alts impactes sobre gran nombre de platges.
Les infraestructures de Ports de l'Estat és causant de la destrucció de nombroses platges, com és el cas del Port de València, amb major incidència en l'Albufera, l'ampliació de les seves infraestructures per a la Copa Amèrica i la Fórmula 1, esdeveniments esportius que a més han arruïnat a la Generalitat Valenciana.
Abocaments
Finalment, l'estat de les costes és cada vegada més preocupant, en termes de qualitat d'aigües i situació dels ecosistemes. En aquest aspecte el dèficit d'infraestructures i mala depuració d'aigües residuals representa un greu problema que se sumeixi al causat pels abocaments procedents del sector industrial. En l'informe Banderes Negres es considera necessari una adaptació de les depuradores a la capacitat del territori evitant així els continus abocaments d'aigües residuals mal depurades, modificant la Llei de Responsabilitat Ambiental en matèria d'abocaments, perquè aquests deixin de ser rendibles per sobre de l'afecció i contaminació dels recursos públics.