Per a l’entitat, el conseller d’Educació, Rafel Bosch, no ha aclarit encara de quina manera s’aplicarà la separació d’alumnes, més enllà de generalitats com que es garantirà el dret de qualsevol alumne, encara que només sigui un a cada escola. Davant aquesta afirmació demagògica, l’OCB recorda que és molt difícil, per no dir impossible, la separació del procés d’aprenentatge de la lectoescriptura en una determinada llengua de la resta d’activitats d’aprenentatge. L’entitat no entén, a més, com en un moment de retallades brutals en educació el conseller pot afirmar que enviarà mestres de reforç als col·legis. Uns col·legis que, recorda l’entitat, en la majoria de casos no estan preparats per fer cap casta de desdoblament.
En qualsevol cas, l’OCB considera que la segregació a les escoles és el resultat de l’aplicació a l’educació del projecte d’una minoria altament ideologitzada, desconeixedora del funcionament del sistema escolar. L’entitat recorda que, “tal com han demostrat els estudis fets a altres territoris que apliquen el model que vol imposar el Govern Bauzá, només l’escolarització en la llengua pròpia garanteix un coneixement suficient dels dos idiomes oficials. Això és així, afirma l’OCB, perquè la situació de minorització social del català i de presència abassegadora del castellà, dificulta l’aprenentatge de la llengua pròpia per part dels no catalanoparlants i facilita en canvi el del castellà per part dels catalanoparlants. És més, com demostra el cas valencià, el coneixement tant del valencià com del castellà és superior a les escoles que ensenyen en la llengua pròpia”.
L’OCB manifesta, a més, una gran preocupació pels efectes que aquesta mesura, si s’arriba a aplicar realment, poden tenir sobre la cohesió social. No només dificultarà el coneixement del català per part dels castellanoparlants, amb el que això representa de pèrdua d’igualtat d’oportunitats, sinó que, en alguns casos, crearà guetos escolars i socials, amb alumnes separats per qüestions de llengua, fet que queda expressament prohibit per la Llei de Normalització Lingüística. En qualsevol cas, l’entitat vol recordar als pares, que seran els que faran la tria, que una vegada acabat el període d’infantil i primers cursos de primària, que és quan els infants tenen més facilitat per aprendre un idioma, els seus fills s’hauran d’incorporar a un sistema escolar que funciona majoritàriament en català. I que ho faran sense prou coneixements de la llengua pròpia. L’entitat es demana que s’informin abans de prendre una decisió que pot condicionar el futur acadèmic dels seus fills.