Immersió lingüística
Somescola: "Es manté la immersió però es dóna la raó als demandants"

La plataforma critica que el TSJC hagi establert "una escolarització a la carta"

08/03/2012 Llengua
La plataforma Somescola.cat ha celebrat aquest dijous que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TJSC) hagi salvat la immersió lingüística. Tot i així, lamenta que s'hagi apropiat d’unes funcions que no té deliberant sobre la legalitat del model lingüístic de l’escola catalana i critica que doni la raó als demandants.

Així, constata que el model lingüístic i els programes d’immersió no resulten afectats per la sentència a nivell general, però sí que remarca que el tribunal, a partir de les demandes de tres famílies, "estableix una escolarització a la carta on és possible que uns pares decideixin sobre un aspecte central del curriculum educatiu, pel damunt de la llei i dels projectes educatius del centre".

A més, recorda que actualment "ja és possible un marc d’excepció lingüística en la primera escolarització"; una excepció que es basa en un reforç per tal que els alumnes pugin incorporar-se al sistema general en igualtat de condicions que els seus companys d’aula.

"Avui és un dia per tornar a afirmar solemnement que és irrenunciable el fet d’una escola no segregadora per motius de llengua i que com diuen tantes pancartes penjades a les escoles: Per un país de tots, l’escola en català", manifesta l'entitat, que reclama "responsabilitat i intel·ligència" a les autoritats educatives de Catalunya perquè no es produeixi "cap modificació dels projectes educatius" i "es vetlli per les primeres víctimes d’aquesta sentència, és a dir els fills i filles dels demandants".

"La sentència no és tranquil·litzadora"

Així, tot i que la immersió es manté, Somescola considera que "la sentència no és tranquilitzadora", ja que "posa una falca al nostre sistema educatiu, obre un camí senyalitzat a noves demandes d’excepció i a la desestabilització, dificulta el treball dels docents i l’organització dels centres afectats i dels que en el futur es puguin trobar en aquestes circumstàncies i discuteix l’autoritat de les institucions democràtiques catalanes d’organitar el nostre sistema educatiu".

Al País Valencià hi ha desenes de milers de demandes d'escolarització en català

Somescola considera "paradoxal" la influència de tres famílies "en posar en escac la nostra escola", quan al País Valencià "desenes de milers de demandes d’escolarització en català no són ateses i derivades per força a l’escolarització en castellà". En aquest sentit, apunta que "darrera de tot aquest atac" hi ha "una posició ideològica i unes forces adverses a la normalització lingüística disposades a trencar la convivència i la cohesió social per tal de fer descavalcar el català d’un dels pocs àmbits on compta amb un espai favorable".

Somescola també reitera que els programes d’immersió i l’ús vehicular del català com a llengua pròpia de l’ensenyament "s’han demostrat, amb l’experiència de trenta anys d’escola catalana democràtica, com la millor garantia d’èxit", marcats per "un consens social que es manté sòlid". "I això és irrenunciable com a societat", sentencia, alhora que reclama al Govern de la Generalitat "que no es faci cap pas enrere en aquest terreny". També crida la comunitat educativa, i tota la societat que està al seu voltant, "a mantenir i a millorar en allò que calgui el llegat pedagògic de qualitat, d’identificació amb el país i de convivència que hem construït al votant de cada un dels nostres centres educatius".