Escola Valenciana ha demanat a la Conselleria d'Educació que aprofundeixi en els detalls del projecte de plurilingüisme que ha impulsat. En aquest sentit, ha preparat un escrit adreçat a la consellera d'Educació, Maria José Català, on demana claredat en l'exposició del projecte sobre plurilingüisme i planteja sis preguntes concretes que permeten certificar el rigor pedagògic del projecte anunciat per la institució. Escola Valenciana remarca que "el punt clau ha d'estar en potenciar el projecte que millors resultats ofereix, i aquest és el de la immersió lingüística".
L'entitat cívica adverteix que "sumar hores de castellà a la immersió lingüística sense cap argument pedagògic és una operació que res té a veure amb l'educació plurilingüe". "El consens que reclamem des d'Escola Valenciana és aquell que ens ha de permetre aconseguir per a tot l'alumnat valencià sense excepcions unes competències plurilingües satisfactòries", expliquen. Escola Valenciana manté la confiança en què " les hores de negociació dutes a terme durant la tardor de 2011 per l'anterior conseller José Ciscar siguen útils" i destaca que "l'objectiu és el d'arribar a acords".
Escola Valenciana ha recordat hui que s'oposarà a qualsevol projecte que no permeta l'existència dels programes que millors resultats avaluatius han donat fins a l'actualitat: els programes d'immersió lingüística. "Totes les avaluacions de la pròpia Conselleria han remarcat que els alumnes matriculats en immersió lingüística presenten una capacitació major en valencià, castellà i anglés que els alumnes matriculats en les línies en castellà" han destacat des de l'entitat cívica.
En aquest sentit, Escola Valenciana ha remarcat que "pretendre imposar més àrees en castellà als actuals programes PIL (Programa d'Immersió Lingüística) és una operació sense cap rigor pedagògic, i no és acceptable". En aquest sentit, el portaveu d'educació d'Escola Valenciana, Jaume Fullana, ha insistit que "el nom no fa la cosa, i si com s'ha assegurat en premsa els darrers dies l'estratègia a seguir és transformar els programes d'immersió lingüística amb més àrees en castellà es demostrarà que l'objectiu no és el de millorar les competències en anglés sinó el de consumar una gradual desaparició de les línies en valencià".
Fullana ha insistit en què "el consens que reclamem des d'Escola Valenciana és aquell que ens ha de permetre aconseguir per a tot l'alumnat valencià sense excepcions unes competències plurilingües satisfactòries".
En el document presentat hi figuren aquestes qüestions:
1. La Conselleria garanteix amb aquest projecte una competència equilibrada en les dues llengües oficials? S'impulsarà l'adopció dels programes òptims. (PEV i PIL)?
2. S'hi estableix un pla de formació del professorat que permet el correcte desenvolupament dels programes?
3. La Conselleria ha concretat el nivell d'exigència pel que fa a la competència en les diferents llengües valencià, castellà i llengües estrangeres, d'acord amb el lloc de treball, i en termes del Marc Europeu Comú de Referència? S'ha previst la catalogació bilingüe de tots els llocs de treball i en totes les etapes educatives?
4. La Conselleria ha previst recursos humans i materials complementaris d'acord amb les necessitats de cada centre. (immigració, alumnat amb necessitats educatives especials, ...)?
5. S'assegura l'aplicació correcta i coherent dels programes al llarg de les diferents etapes educatives -des de l'educació infantil fins al batxillerat--?
6. Es podrà contrastar l'eficàcia dels programes a través d'avaluacions que compten amb la participació de les universitats?