El
model radial planificat al segle XIX ha acomplert en bona mesura els
seus propòsits envers el nostre país, perquè va ser llavors que els
grans eixos de comunicació ferroviària es van projectar. L'aïllament i
entre ciutats com ara Barcelona i València, Tarragona i Castelló ha
contribuït a enfortir un efecte barrera que ha tingut conseqüències
econòmiques, socials, culturals i polítiques. La manca de vertebració ferroviària entre els Països Catalans l'hem pagat molt cara.
Hi ha més elements a favor de potenciar les connexions ferroviàries: el transport de mercaderies, que actualment en el nostre territori circulen majoritàriament (en una proporció de més del 90%) en camió per carretera i menys d'un 10% en ferrocarril, la qual cosa ens deixa molt lluny dels percentatges europeus (a Alemanya més del 25% de les mercaderies actualment circulen via ferrocarril). Evidentment els costos ambientals, territorials i socials d'aquest tràfic per carretera són enormes, i potenciar la circulació ferroviària ens ajudaria a estalviar al voltant d'un milió de tones anuals d'emissions de CO2.
Hi ha més elements a favor de potenciar les connexions ferroviàries: el transport de mercaderies, que actualment en el nostre territori circulen majoritàriament (en una proporció de més del 90%) en camió per carretera i menys d'un 10% en ferrocarril, la qual cosa ens deixa molt lluny dels percentatges europeus (a Alemanya més del 25% de les mercaderies actualment circulen via ferrocarril). Evidentment els costos ambientals, territorials i socials d'aquest tràfic per carretera són enormes, i potenciar la circulació ferroviària ens ajudaria a estalviar al voltant d'un milió de tones anuals d'emissions de CO2.
Tanmateix, em veig obligat a manifestar els meus dubtes enmig de l'eufòria desfermada pels sectors empresarials i neoliberals del país.
Entenc i accepto que reforçar les connexions ferroviàries té infinites
avantatges pel país (ambientals, socials, polítics, econòmics...) però m'inquieta l'aposta gairebé malaltissa per l'alta velocitat en detriment del ferrocarril convencional. Ahir
vaig escoltar l'entrevista que van fer al canal 3/24 a Germà Bel i Joan
Amorós (FERMED), i definitivament les meves sospites es van confirmar.
El representant patronal insistia per activa i per passiva en el
reforçament de l'Alta Velocitat i en la necessitat de fer més i més
infraestructures per esdevenir més competitius, incentivar nous
consumidors, obrir nous mercats, fomentar més creixement, obrir nous
túnels que connectin Europa amb Africa... tot plegat em semblava una
mica delirant, i vaig intuir certs aires de tecnòcrata que personalment
em fan força por. Afortunadament Germà Bel va posar la seva saviesa al servei del sentit comú, i manifestava reiteradament la necessitat de ponderar les coses,
de prioritzar la funció social del ferrocarril, de primar el
ferrocarril convencional; d'anar més poc a poc i de no deixar-se
emportar per tanta eufòria i deliris de grandesa neoliberal. Brutal el moment en què Amorós volia fer ja un túnel per sota la Mediterrània entre Europa i el nord d'Àfrica, i Germà Bel li va dir que potser ens hauriem d'esperar 50 o 60 anys!
Sóc
un ferm defensor del ferrocarril, una eina que vertebra el territori,
democratitza l'accessibilitat i ens ajuda a combatre el canvi climàtic.
Però seria un error construir un nou eix ferroviari tan estratègic i
continuar apostant també per la carretera, perquè la destrossa
territorial pot ser monumental. Crec que no ens convé seguir un nou
cicle de creixement indiscriminat que només beneficiarà a les minories
de sempre, i en aquest sentit cal fer-se sentir i reivindicar més
connexions ferroviàries de qualitat entre Alacant i la resta de la nació
catalana. Més rodalies i trens regionals, més franges horàries entre
Girona i Barcelona, més vies entre Barcelona i València.... En
definitiva, connexions ferroviàries al servei de les classes populars
(majoritàries) i per desplaçar mercaderies i evitar així tantes
emissions de CO2, sorolls, accidents, ineficàcia... Corredor
mediterrani, sí. Seny, també!