"Tenint en compte la necessitat actual de facilitar que molts joves puguin reintegrar-se al sistema educatiu i no abandonar prematurament els estudis, cal una planificació i una oferta pública adequades i suficients per atendre tota la demanda", afirma, de manera que assegura que la inversió en educació és prioritària i afirma que les retallades incideixen en tota la comunitat educativa.
I això és especialment greu, diu, perquè "l'educació és la millor eina que tenim per superar l'actual situació de crisi econòmica i social i, l'educació pública, l'única que pot garantir la cohesió social, els valors de solidaritat, no discriminació -per raó de nivell social, sexe, llengua, creença o cultura- i la igualtat d'oportunitats d'infants, joves i ciutadania en general". En aquest sentit, insta el Govern a prendre mesures per consolidar l'educació pública de qualitat com un dret de tota la ciutadania del nostre país.
Mesures proposades
Les entitats signants del manifest proposen un conjunt de mesures per tal de consolidar l'educació pública tot fomentant la coresponsabilitat del professorat, les famílies, l'alumnat, l'administració local i l'entorn del centre afavorint la conciliació de la vida laboral de les famílies amb el ritme i el funcionament dels centres educatius. Al seu torn, insten el president de la Generalitat, Artur Mas, i la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, a obrir la Taula amb la Comunitat Educativa.
1- Aturar totes les retallades efectuades i anunciades pel Departament d'Ensenyament.
2. Augmentar la inversió en educació, recomanada per tots els organismes internacionals, al 6% del PIB.
3- Fomentar la participació i els acords de la comunitat educativa, social i amb les administracions locals a l'hora del desplegament de les mesures que pugui prendre el Departament d'Ensenyament.
4. Frenar el desenvolupament de la gestió privada en els serveis complementaris i de reforç de l'educació.
5- Garantir una ràtio mestres-alumnes adequada per a una educació de qualitat i fer-la efectiva amb les plantilles necessàries.
6- Que els centres disposin d'unes infraestructures i espais dignes per fer la seva tasca i d'unes dotacions pressupostàries que permetin fer front a les seves despeses de funcionament.
7- Assegurar les places públiques suficients per atendre la població escolar a totes les etapes educatives des de l'educació infantil de primer cicle, garantint els recursos compromesos amb els municipis.
8- Obrir el sistema educatiu a les persones que provenen de l'atur o necessiten una formació complementària, ampliant l'oferta pública de la formació professional, , els programes de qualificació professional inicial, la formació de persones adultes, el batxillerat i la universitat.
9- Acordar un Decret de Matriculació que permeti una igualtat d'oportunitats reals i no impliqui cap mena de desigualtat en l'accés als centres educatius sostinguts amb fons públics. I, en paral·lel, elaborar un pla concret decidit, coordinat i acordat contra la segregació escolar.
10- Fer un especial esforç, tant d'inversions com de recursos, en aquells entorns on les condicions socioeconòmiques són més desafavorides.
11- Assegurar una gestió democràtica i participativa en els centres públics educatius.
12- Que la situació actual no suposi més desigualtat ni entre l'alumnat, ni entre centres sostinguts amb fons públics.
Les organitzacions que donen suport a aquestes mesures són l'Associació d'Estudiants Progressistes (AEP), l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC), el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC), la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes d'Educació Secundària (FAPAES), la Federació d'Ensenyament de CCOO, la FETE-UGT, l'USTEC-STEs, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), l'Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS), l'Observatori Internacional de la Professió Docent (OBIPD).