El govern valencià assenta les bases per acabar amb el català a l'escola

El conseller valencià d'Educació, Alejandro Font de Mora, ha anunciat aquest dilluns que a partir del curs 2012-2013 s'implantarà un únic model d'ensenyament plurilingüe que reduiria a l'última expressió les classes en català.

Oposició política, entitats i associacions, però, han alertat que aquesta mesura representa un lingüicidi encobert i que d'aplicar-se les conseqüències per la llengua serien molt greus, si es té en compte que les línies en valencià ja no cobrien la demanda. Avui la protesta s'ha fet sentir amb força a la xarxa, que s'ha mobilitzat ferventment per condemnar la política del PP i exigir que es garanteixi l'ensenyament en valencià. Les etiquetes "sialvalencia" o "socdelalinia" han tret fum durant tot el dia. 

30/05/2011 21:38 Llengua

 

A partir d'ara, els estudiants deixaran de tenir la possibilitat d'estudiar en programes d'incorporació progressiva de la llengua pròpia i programes d'ensenyament en valencià, habituals en zones de domini lingüístic valencià.Segons ha explicat Font de Mora, el nou model, que el PP també va imposar a Galícia, "pretén l'equilibri entre les dues llengües oficials i introdueix l'anglès de manera progressiva fins a un màxim del 33% alhora que redueix les llengües oficials fins a un mínim d'un 33%".

Forta oposició popular

campscastellofotovicentgamirEscola Valenciana i el conjunt d'entitats i associacions sensibles amb la llengua pròpia han reaccionat amb duresa a l'anunci del conseller de suprimir les línies en valencià i apostar per un sistema únic sacrificant els programes d'ensenyament en valencià i d'immersió lingüística, que són els que millors resultats han donat en coneixement de llengües segons els estudis de la pròpia conselleria d'Educació.

El president d'Escola Valenciana, Vicent Moreno, s'ha oposat frontalment a la intenció del conseller de suprimir les línies en valencià i substituïr-les per una línia única: "És un atac frontal al plurilingüisme i la qualitat de l'ensenyament de qualitat, a més d'una agressió al futur del valencià". L'entitat critica que en nom del plurilingüisme se suprimisquen els programes que millors resultats han donat en coneixement de llengües i s'aposte per "un sistema no avaluat que no respon a cap criteri pedagògic i se situa justament al contrari de l'opinió dels experts. Aquest model proposat és una greu equivocació perquè els alumnes no dominaran les tres llengües".

De la seva banda, ACPV alerta que la mesura "significa una nova agressió a la llengua i la cultura dels valencians". Amb aquesta mesura, l'entitat considera que el PP segueix "una línia caracteritzada per la censura, l’autoritarisme i el més profund antivalencianisme". "En una Europa cada vegada més globalitzada i plurilingüe, pretendre tancar televisions públiques o acabar amb l’ensenyament en llengua pròpia són mesures que van contra la direcció de la història i contra l’opinió majoritària de la societat", critica, i assenyala que en el cas del País Valencià "són iniciatives que ataquen també la qualitat: tothom sap que TV3 és la televisió de més qualitat en la nostra llengua, com també ho són les anomenades “línies en valencià” dins del conjunt de l’ensenyament".

El Sindicat de Treballadors de l'Ensenyament del País Valencià (STEPV) considera que el nou model no garanteix el compliment de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià ni dels decrets curriculars de primària i secundària en el qual es refereix a l'adquisició de les mateixes competències lingüístiques en valencià i en castellà. STEPV assegura que el model és el mateix que ha aplicat el PP gallec i que ha comptat amb forta oposició de la comunitat educativa. El sindicat assegura que la mesura "dóna per suposat que el valencià està en les mateixes condicions d'igualtat que el castellà, cosa que no és certa". El sindicat creu que un model plurilingüe necessita d'un aprenentatge introduït "amb criteris educatius, segons allò que la psicolingüística diu sobre l'aprenentatge de les llengües: immersió en les llengües minoritzades, assoliment de la lectoescriptura primer en una de les llengües minoritzades i després en la resta". STEPV també observa que "l'aprenentatge de diverses llengües ha de descansar sobre fonaments científics i no pas ideològics, i menys encara sobre prejudicis".