La situació és dramàtica a la regió d'Alacant (12,7%) i a la ciutat de
València i la seva àrea
metropolitana (15,7%). Això a casa, perquè a fora de casa els
percentatges cauen encara més. Per exemple a la feina, el percentatge de
gent que parla sempre en català cau al 13,4%.
A la regió de Castelló parla en català a casa el 38,5% de la població, però la llengua pròpia del país també és superada pel castellà (41,9%). A la regió d'Alacant només un 35,2% de la població sap parlar català, i a la ciutat de València només el sap parlar el 49,4%, És a dir, que la majoria no el sap parlar o el sap parlar molt poc.
La població castellanoparlant d'aquesta comunitat es resisteix a aprendre el català. El 90 per cent de ciutadans procedents de les comarques amb aquest predomini lingüístic afirma no parlar en la llengua autòctona, 25 anys després de la promulgació de la llei que obliga que tots els alumnes concloguin l'Educació Secundària Obligatòria sent bilingües. L'última enquesta de la Conselleria d'Educació destaca que només un 28,9% s'expressa en ella "una mica" i un 61,1%, "res".
A les zones catalanooparlants la situació és diferent però, així, una mica més de la meitat -un 54,3%- contesta que parla la llengua autòctona bastant bé o perfectament mentre que 17,6% assenyala que res i un 28,1% , una mica. En el conjunt del territori, menys de la meitat -el 48,5%- parlen en català, però un 51,5% declara que poc o gens.
Si aquesta és la situació del català parlat, la de l'escrit és encara pitjor ja que únicament el 14,6 assegura dominar sobre el paper perfectament i un 11,8% diu fer-ho força bé -una mica més del 26% entre tots dos-, un 31,9% una mica i un 41,7%, res. Mentrestant, entre els que no l'entenen hi ha una població que ronda 31,2%.
Una novetat destacada de l'enquesta és l'ús del català a internet. El nombre de persones que, amb diferents freqüències, usa la llengua pròpia a la pàgina del navegador representa el 43,8% dels usuaris, mentre que els que utilitzen sempre el castellà es situen en el 53,1%. La presència d'aquesta llengua augmenta fins el 68,7% en l'ús del correu electrònic i fins el 67,5% en les xarxes socials.