Nadal 2010, una vaga de consum insuficient

El passat 21 de desembre es va celebrar una vaga de consum com una manera, segons els promotors, de donar continuïtat a la vaga general del 29-S.

Potser com que no ho era, de vaga general, per això no va comptar amb el seguiment que hagués estat satisfactori. I potser també perquè estava pensada des d'una perspectiva hispanocèntrica.

26/12/2010 20:39 Drets i Llibertats

 

L'objectiu de la vaga de consum -secundada per 140 organitzacions- era aconseguir que els empresaris perdessin diners sota el supòsit que "una vaga de despesa zero durant un dia tornaria boig el compte de resultats de les empreses i de l'Estat que es nodreix dels impostos de les activitats econòmics".

Aquesta vaga de consum ha estat una primera experiència que pretenia d’una banda esdevenir un nou mètode de lluita i pressió contra govern i multinacionals. Però també una eina de conscienciació social que permeti a la societat reflexionar sobre si l’actual model capitalista, basat en el consum insostenible és viable i sobretot, si és possible sortir de l’actual crisi aplicant les mateixes receptes que ens han dut a ella.

Segons conclou la CGT -una de les convocants de la vaga-, aquesta vaga no ha aconseguit paralitzar, per mitjà del no consum, centres comercials, grans bancs, empreses o supermercats. Segons afirma però, és evident que el consum ha baixat aquest dia ja que milers de persones han secundat la vaga, però la seva repercussió en un moment de consum desmesurat no ha produït tot just efecte, encara que sí va baixar el consum elèctric en les llars.

No obstant això, el que el sindicat valora molt positivament és el vessant de conscienciació social, que considera que ha estat molt positiu i ha servit perquè centenars de milers de persones es replantegin si l’actual model de consumisme és socialment sostenible, just i ecològic.

Amb tot, la CGT fa autocrítica i admet que "no hem estat suficients per a aconseguir convertir una vaga de consum en una eina de pressió davant govern i grans empresaris. Seguim sense ser suficients per a promoure un canvi en els hàbits de consum".