Bé podria començar així, amb aquest to literari, l'argumentació política que a continuació exposaré. I és que, segur estic, cada vegada som més els habitants d'aquest Estat que pensem que la major part de la vida política espanyola no és més que una novel.la que a cada any que passa va omplint nous capítols, però per el final ja hi ha qui, des de fa molts segles, ha pretès escriure els seus paràgrafs.
Per a aquests escriptors de l'Espanya gran i lliure, a l'horitzó no hi ha més camí que la unitat d'Espanya, i en el llibre de la política de l'Estat Espanyol no hi ha més epígraf que la seva indissolubilitat. Punt i final.
Durant segles aquests plantejaments van ser defensats per "les braves", a cop de inquisició o d'alçaments militars de caràcter nacional-feixistes. En l'actualitat, tots aquests plantejaments ultra conservadors segueixen estant plenament vigents, però, això sí, amagats sota una fina capa de democràcia mediàtica, que tracta d'amagar, el millor que pot, l'autèntica realitat del seu totalitarisme nacional-catòlic.
No càpiga dubte, que darrere d'aquesta aparent cara democràtica que intenten vendre'ns, s'amaga tota una maquinària de poder que lluita dia a dia per no deixar pas a qualsevol altra alternativa política diferent de la que els nacionalistes espanyols, amb les burgesies d'uns costats i altres al capdavant, han dissenyat per als seus interessos particulars. Interessos, tot ells, molt allunyats dels interessos del poble treballador.
Per molt que intentin camuflar amb discursos europeistes, amb crides a les llibertats individuals, o amb missatges aptes per al neoliberalisme globalitzat, el nacionalisme espanyol està més viu que mai, té tanta o més força que en qualsevol altre moment de la seva història, i segueix sent tan excloent i totalitari com ho ha estat sempre.
El nacionalisme espanyol d'avui és un agent secret que es mou com peix a l'aigua entre ombres i disfresses, i que pren diferents rostres segons el moment, el lloc i la persona a qui decideixi manifestar-se, però que està sempre amb nosaltres, fins i tot en el més profund del nostre jo. Amb el seu discurs imperialista, amb les seves proclames patriòtiques, és a la política, en la premsa, en l'educació, a la ràdio, a les carreteres, a la televisió i fins i tot en els espectacles de masses. Està a tot arreu. Contínuament controlant que res se surti del camí traçat, i constantment emetent subtils missatges per mantenir adoctrinats als seus fidels familiars.
Però, si hi ha alguna cosa amb el que el nacionalisme espanyol juga constantment per reforçar la identitat nacional espanyola, això és l'atac constant i directe al nacionalisme d'altres territoris de l'Estat. Parafrasejant Javier Pulido, que ja escrivís un article al començament dels anys 80 parlant del "anti-catalanisme" com a expressió de masses del nacionalisme espanyol de l'època, avui podem dir que el antinacionalisme "perifèric" s'ha convertit en la principal expressió ideològica de masses del nacionalisme espanyol actual. Tots, nacionalistes catalans, bascos, gallecs, canaris, andalusos, castellans o d'on siguin, som avui els seus principals enemics. Si a més d'això parlem de moviments revolucionaris, i / o d'esquerra anticapitalista, ja no només som enemics de l'Estat, de la pàtria, de la nació, sinó empestats antisistema. Poseu-vos en guàrdia!
Sobré dir que des de l'òptica nacionalista espanyola no es veu als nacionalistes com a membres del poble espanyol, tan sols com a "membres" a seques, la qual cosa possibilita que se'ls pugui presentar perfectament davant la resta dels ciutadans com a enemics als quals combatre darrere de la sacre santa unitat d'Espanya. Aquesta frase, extreta d'un article de l'ABC escrit pel senyor Jaime Campmany, pot servir com a exemple perfecte per entendre aquesta diferenciació que els nacionalistes espanyols fan entre ciutadans espanyols i ciutadans nacionalistes no espanyols:
"Ibarretxe no es considera espanyol i no vol ser-ho, i quan ja no tingui cap relació amb Espanya, com a estranger no em produirà la menor curiositat".
Dic això per que després no s'espanti ningú quan des d'aquests mateixos mitjans espanyolistes es parli sobre que són els nacionalismes perifèrics els que s'estableixen diferències entre ciutadans de primera i ciutadans de segona, els que donen més o menys valor a les persones segons es sigui o no seguidor del nacionalisme, segons siguin o no naturals de la "pàtria".
Curiosament, encara que els missatges mediàtics solen apuntar els seus tintes majoritàriament cap a Catalunya o País Basc, som els ciutadans nacionalistes que habitem en territoris d'escassa implantació històrica del nacionalisme, els que en major grau patim en les nostres pròpies carns, socialment parlant, aquesta caça de bruixes que des del poder mediàtic espanyol es ve desenvolupant contra tot indici d'ideologia sobiranista no espanyolitzant o espanyolitzada. En aquesta línia cal ressaltar, per exemple, les idees polítiques del senyor Rodríguez Ibarra que ja va advertir que "estan sorgint quantitat de petitíssims partits nacionalistes que no representen al conjunt de la ciutadania, sinó que tenen com a objectiu traficar amb els seus vots beneficis econòmics per als seus territoris ", i davant la qual cosa va proposar una sèrie de mesures per a, segons les seves pròpies paraules," acabar amb el nacionalisme en set, deu o dotze anys ". Hauran de fumigar-nos a tots!
El nacionalisme és dolent, és excloent, és egoista, és reaccionari, i està relacionat amb el "terrorisme". Els nacionalistes no són gent de confiança, no representen al poble, no són més que una colla d'individus "invertits" que volen fer mal a la convivència pacífica i democràtica de la nació espanyola. Els nacionalistes només miren pels seus interessos particulars, i obliden les solidaritat internacionalista, així com el suport mutu entre les diferents comunitats d'Espanya. Tot això (i molt més) és el que ens diuen sense descans des dels mitjans de comunicació afins al sistema i l'espanyolisme. No es cansen de propugnar aquestes idees en els seus telenotícies, els seus diaris, les emissores de ràdio i fins i tot en les seves sèries televisives. Dia sí i dia també es ridiculitza el fet nacionalista per enaltir la identitat nacional espanyola. Curiosament, el mateix discurs que fan seu des d'algunes organitzacions d'esquerra revolucionària, encara que substituint la identitat nacional espanyola, per una suposada lluita internacionalista que només ells tenen dret a definir, i en la qual no caldria cap lluita nacionalista per més fonamentada en l'esquerra revolucionària, o la lluita de classes que estigués. Que l'hi facin mirar.
Aquesta línia d'actuació del nacionalisme espanyol, del qual participen actualment, sabent-ho o no, volent o no, determinades organitzacions auto-anomenades revolucionàries i internacionalistes, es reflecteix a la perfecció en els paràgrafs d'un article d'Edurne Uriarte, publicat a l'ABC el divendres, gener 28, 2005:
"Hi ha un nacionalisme espanyol, sí, encara que alguns prefereixen anomenar-lo patriotisme constitucional, i consisteix en el conjunt de sentiments i creences al voltant de la centralitat de la nació espanyola per a l'articulació territorial del nostre Estat. De fet, milions d'espanyols comparteixen aquest nacionalisme espanyol , més enllà de les elits polítiques i intel.lectuals que han intentat definir-lo. Però, a partir d'aquí, són lamentables les falsificacions dels que equiparen aquest nacionalisme espanyol amb els nacionalismes ètnics excloents, perquè els nacionalistes espanyols són els que van acordar en la Transició la construcció d'un Estat profundament descentralitzat, en el màxim nivell de descentralització de les democràcies del planeta. Són nacionalistes que creuen que Espanya és un país plural, d'identitats complexes, i són els que defensen l'Estat de les autonomies enfront dels qui el volen destruir. I aquests nacionalistes espanyols no tenen res a veure amb el nacionalisme espanyol del franquisme, en contra del que insinuen i fins i tot afirmen en ocasions els seus detractors. El seu concepte de nació espanyola i el seu concepte d'estat són als antípodes del franquisme, i no només des el punt de la oposició de la democràcia a la dictadura .(....) L'únic nacionalisme excloent que té protagonisme en aquesta història és el del Pla Ibarretxe o el de l'independentisme català "
Aquí es pot veure amb tota claredat què és, com actua, i què ha de defensar en el seu missatge el nacionalisme espanyol dels nostres dies. Ells són demòcrates i moderats, amants de la llibertat i propulsors d'una pàtria integradora que no entén de raça, de sexe, de religió ni d'ideologia política. Una nació suprema que regeix amb mà de sant els designis del seu poble. Nosaltres, els nacionalistes perifèrics, som dolents i excloents, anti democràtics i radicals, negadors de la llibertat suprema de l'individu i defensors de la creació d'un estat sobirà en els nostres territoris on es enalteixi el que és nostre sobre tota la resta i on siguem els nascuts a aquest poble els privilegiats polítics, econòmics i socials, deixant la resta de la humanitat un esglaó per sota del nostre nivell nacional.
I, per si quedava algun dubte del excloents que som els nacionalistes no espanyols, i el tolerants que són els nacionalistes espanyols, aquí deixo unes quantes perles que ho demostren:
* En el debat de l'any 2005 l'estat de la nació (que en diuen ells) al congrés dels diputats de Madrid, el senyor Rajoy, en una de les seves ferotges intervencions contra el president del Govern espanyol, es referia a Euskadi sota el terme de "el metafísic poble basc" (sic).
* "La nació basca és un mite absolut. És una invenció completa de la Història, una reconstrucció que ha aconseguit quallar en la ment d'uns fanàtics. Es parla del llenguatge del paradís, de la raça basca. Però, on anem a parar! (....) La identitat d'Astúries, per exemple, consisteix en ser una part d'Espanya, com la identitat del meu braç consisteix a ser part de tot el meu organisme. El concepte d'identitat cultural és un concepte metafísic que cal utilitzar adequadament i aquí es fa servir com una arma política. I el primer pas, és que la llengua no l'entenguin els altres per després tenir una autonomia política. Com es comparen la cultura asturiana de la càntabra o l'andalusa de la basca? A res. Hi ha matisos diferents, simplement. " (Gustavo Bueno, ABC).
* "Caldrà concloure que el poble basc-en aquesta forma majúscula-o no existeix o porta una existència bastant limitada dins de la seva societat, en suma, que el Ethnos no coincideix amb el demos. I encara que algun etnòleg local detectés l'existència de tal Poble o s'hagués culminat ia la artificiosa tasca de la seva 'construcció nacional', el segon principi també seria insostenible. Ni aquesta ni cap altra ètnia gaudeixen del dret a decidir el seu futur, si per tal s'entén el dret a la seva secessió respecte del Estat en què s'integren, com no aportin més raons que la seva mera voluntat unilateral "(Aurelio Arteta, El País)
* "No obstant això, ningú pot dubtar que el nacionalisme i el socialisme català han aconseguit un cert èxit. No només han aconseguit que tota l'esquerra es faci nacionalista, sinó que ha infectat al cos polític dels ciutadans espanyols de Catalunya amb la seva mentida independentista. No obstant això, res d'això garanteix l'existència de la nació catalana. Aquesta és la seva gran creu. I és que nació de veritat només n'hi ha una, les altres són joc de nacionalistes i assassins! (....) On hi havia la "nació catalana" el dijous passat quan va ser cridada a manifestar-se en la Plaça de Sant Jaume? (....) En fi, allà només hi havia els obscurs "funcionaris" de la pobra idea de "nació catalana", però la nació no podia ser-hi, senzillament perquè no existeix. " (Agapito Maestre, Libertad Digital)
* "És un terme modern que no respon a una" realitat històrica ". Tant Catalunya com el País Basc mai han estat una nació" (Rodríguez Ibarra)
* "Miri vostè, perquè hi hagi una selecció nacional de futbol primer ha d'haver una nació, i per a que existeixi una nació ha d'haver abans un poble. Selecció Nacional, de què? Si aquí no s'ha resolt el principal problema autonòmic l'esport, que és que la gent segueix confonent la bandera d'Andalusia amb la bandera del Betis, i prenent a xerrameca, a què ve una selecció nacional? " (Antonio Burgos, EL Món)
* "Andalusia s'ha d'anomenar ni més ni menys que Andalusia. Perquè Andalusia no és una nació, ni una regió. És una cultura. És un sentiment. O no és res. Com ara." (Antonio Burgos, ABC)
* "Si es diu que una comunitat autònoma és una nació, el que ve a significar és que aquesta té la sobirania i el propi poder constituent. Per tant, la definició d'una comunitat autònoma com a nació, el que significa en definitiva és que no hi ha la Nació espanyola (....) No es tracta d'una mera qüestió semàntica, sinó que hi ha centenars de monografies, explicant que en un Estat no hi ha més que una nació política, i així es va pactar en l'article 2n de la nostra Constitució , on no es reconeix més que la Nació espanyola, encara que s'admetin nacionalitats i regions.Trencar aquesta denominació, no vol dir ni més ni menys que canviar la Constitució per una cosa etèria i enormement perillós "(Jorge de Esteban, El Mundo)
Tota una mostra d'integració, tolerància, respecte i reconeixement de la pluralitat cultural, lingüística i identitària de la "Espanya" dels nostres dies, com es pot veure. No és estrany, per tant, que des del basc a l'andalús, passant pel català, el canari o el gallec, tota mostra de nacionalisme sobiranista sigui ràpidament represa, humiliada i ridiculitzada pels mitjans de comunicació afins al règim i al sistema, i, conseqüentment, per les masses espanyolistes.
En quin costat del front situem, doncs, a aquesta esquerra revolucionària i internacionalista que constantment fa seus aquests mateixos arguments anti-nacionalistes contra bascos, catalans, gallecs, canaris, castellans i andalusos nacionalistes i d'esquerres? Aquesta és, finalment, la reflexió que pretén derivar aquest article. Perquè, diguin-me, si a l'article exposat amb anterioritat li fem uns petits canvis, només en la forma, mantenint intacte el fons del mateix, no podria passar perfectament per un d'aquests discursos signats per qualsevol internacionalista revolucionari que ataca amb fúria tot el que faci olor a nacionalisme basc, català, gallec o andalús?:
"Hi ha un internacionalisme espanyol, sí, encara que alguns prefereixen anomenar-lo patriotisme revolucionari, i consisteix en el conjunt de sentiments i creences al voltant de la centralitat de la nació espanyola per a l'articulació territorial de la lluita de classes en el nostre Estat. De fet, milions de espanyols comparteixen aquest internacionalisme espanyol, més enllà de les elits polítiques i intel.lectuals que han intentat definir-lo. Però, a partir d'aquí, són lamentables les falsificacions dels que equiparen aquest internacionalisme espanyol amb els nacionalismes ètnics excloents, perquè els internacionalistes espanyols són els que van donar suport a la Transició la construcció d'un Estat profundament descentralitzat, en el màxim nivell de descentralització possible. Són internacionalistes que creuen que Espanya és un país plural, d'identitats complexes, i són els que defensen l'Estat revolucionari enfront dels qui el volen destruir. I aquests internacionalistes espanyols no tenen res a veure tampoc amb el nacionalisme espanyol dels partits burgesos, en contra del que insinuen i fins i tot afirmen en ocasions els seus detractors. El seu concepte de nació espanyola i el seu concepte d'estat són als antípodes del patriotisme burgès, i no només des del punt de l'oposició de la democràcia a la dictadura .(....) L'únic nacionalisme excloent que té protagonisme en aquesta història és el del Pla Ibarretxe, el de l'independentisme català o el de tots aquells que es diuen nacionalistes i reclamen drets col • lectius per als seus pobles, suposadament des de l'esquerra "
Que cadascú, tregui les seves pròpies conclusions ....