Teòricament aquest organisme haurà de vetllar per la protecció i millorament la salut de la població a través del control dels riscos per a la salut presents en el medi i en els aliments, i de promoure estils de vida saludables. Una tasca que s'hauria de realitzar des d’actuacions en salut pública com les inspeccions que fan els veterinaris als escorxadors abans i després del sacrifici dels animals; les inspeccions perquè es compleixi la llei del tabac, el programa de vacunes, etc. En principi es planteja com una llei poc proteccionista, que no intervindrà en aspectes cabdals per a la salut com el control alimentari (l'efecte dels transgèncis o el menjar escombraria), la contaminació provocada per la indústria, dels abocadors i dels transports o els efectes de les antenes de telefonia o la xarxa electrica (per exemple en el cas de la MAT).
Segons el redactat d'aquesta llei, l'objectiu és incorporar les "principals tendències internacionals en la vigilància de la salut, la promoció de la salut individual i col·lectiva, la prevenció de la malaltia i la protecció de la salut, responent al mandat de la Unió Europea d’“assegurar un elevat nivell de protecció de la salut humana en la definició i implantació de totes les polítiques” (article 152 del Tractat d’Amsterdam)."
L'aspecte de la prevenció serà decisiu a l'hora de valorar el redactat final d'aquesta llei, ja que aleshores es podrà valorar si realment pretén salvaguardar la salut de la població catalana o si només es tractarà d'un nou marc legislatiu de nul.la aplicació, que com en el cas d'altres lleis autonòmiques només són efectives per generar subcontractacions i negocis externalitzats.