La CUP ha anunciat que presentarà mocions a favor de #novullpagar a tots els ajuntaments on té regidors i defensarà un model de mobilitat que prioritzi el transport públic i que "no escanyi les classes populars que necessiten el transport privat en benefici de les oligarquies econòmiques i polítiques".
En les últimes setmanes, els càrrecs electes de la CUP s'han sumat activament a la iniciativa de milers de persones de negar-se a pagar els peatges. En aquest sentit, la formació dóna suport i crida a participar a la convocatòria del proper dia 20 maig ja que entén la insubmissió i la desobediència civil popular "com a eines fonamentals per a la transformació profunda que necessitem del nostre model social i nacional".
"L'oligarquia político-econòmica ha aconseguit beneficiar-se durant anys de la gestió dels peatges"
En un comunicat nacional, la CUP constata que "la població catalana usuària de les autopistes fa dècades que realitza un injust sobreesforç i, degut a la titularitat privada de les autopistes, la major part de beneficis d'aquest sobreesforç ciutadà van a parar a interessos privats i no del conjunt de la població". "L'oligarquia político-econòmica doncs ha aconseguit beneficar-se durant anys de la gestió d'aquestes infraestructures a costa de l'interès comú de la majoria de la població", sentencia.
la formació considera que en els darrers anys estem assistint a la construcció d'un model de mobilitat basat en el foment del negoci privat i no en el benefici públic, col lectiu. "Els nostres polítics han fet una tria i, en connivència amb els grups empresarials que hi han estat vinculats, han potenciat un model de mobilitat absolutament insostenible que ha potenciat desmesuradament els desplaçaments i l'ús del vehicle privat molt per damunt del transport públic", afirma, i remarca que els Països Catalans han estat infrafinançats respecte la resta de l'Estat en infraestructures ferroviàries i en transport públic metropolità.
Pel que fa als peatges, destaca que s'ha optat per un model de gestió i apropiació privada de les infraestructures viàries, una gestió que s'ha concedit, de manera majoritària, a empreses privades amb fortes relacions amb els partits polítics governants. En aquest sentit, critica que les empreses "han pogut fer i desfer en funció dels seus interessos fins al límit d'arribar a aconseguir la pròrroga de les concessions de les autopistes que gestionaven de manera completament injustificada".
A més, assegura que el cost de construcció "ja ha estat està pagat en escreix des de fa molts anys" i, tot i així, quan entre 1998 i 2004 van finalitzar les concessions, es va decidir prorrogar-ne la concessió per períodes que van dels quinze als vint anys. La principal beneficiària va ser l'empresa Abertis, participada majoritàriament per la Caixa i ACS, el president de la qual és Salvador Alemany, que alhora presideix el Consell Assessor del Govern de la Generalitat principatina.