L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) apujarà el preu de la T-10 -l'abonament de 10 viatges del transport metropolità de Barcelona- dels 8,25 euros actuals als 9,25. Es tracta d'un encariment sense precedents en el transport públic. El blanc no és gratuït: la T-10 és l'abonament més utilitzat del sistema ingregat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha explicat aquest dilluns que el Govern augmentarà un 6,3% l'aportació a l'Autoritat de Transport Metropolità, fins els 300 milions, segons ell per fer "econòmicament sostenible" i "salvaguardar el transport públic" [sic]. Malgrat això, l'ATM apujarà el preu de la T-10 tot i que es bonificaran els usuaris intensius del sistema i es reduiran el cost de la T-Mes (de 51 a 50 euros) i la T-Trimestre (de 140 a 135 euros).
La tarifa mitjana ponderada del sistema de transport públic puja un 7,9%. El bitllet que pateix una pujada més brusca és el senzill, que s'encareix un 38%. En la revisió de tarifes de cara al 2012, que ha aprovat aquest dilluns el Consell d'Administració de l'ATM, s'han aprovat minses tarifes socials, com la reducció del preu de la T-Jove en un 12%, el descompte mínim del 50% per a persones aturades amb determinats requisits d'ingressos, o altres ajudes dedicades al transport familiar i infantil.
Menys participació pública
Recoder ha revelat la intenció d'"equilibrar" les aportacions del sector públic i dels usuaris. Durant els darrers anys la participació pública havia anat creixent fins a arribar al 58% el 2011. Amb el nou sistema de l'actual Govern, aquesta contribució s'anivella i l'usuari assumirà el 47% del cost, mentre que el sector públic en subvencionarà el 53% restant.
I amb la pujada dels preus, pujada també dels càstigs: Recoder ha anunciat l'enduriment de les mesures contra el frau, amb un augment de la sanció per viatjar sense bitllet dels 50 als 100 euros. També s'incorporarà un holograma que dificulti la falsificació dels títols, o un increment de la vigilància i de les càmeres de seguretat a les estacions.
Els peatges, també més cars
D'altra banda, una altra cosa que també s'encareix són els peatges, que pujaran un 5,4% de mitjana per als vehicles lleugers i un 2,85% per als pesants, segons ha informat el Departament de Territori i Sostenibilitat. Novament, per justificar la mesura els nous peatges inclouran bonificacions acumulables per als vehicles lleugers que circulin els dies laborables si porten tres o més ocupants, compleixen determinats requisits mediambientals o transitin recurrentment per les autopistes catalanes.