La consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau, ha signat un conveni amb la Fundació privada Empieza por Educar, presidida per Patrícia Botín i avalada pel Banc de Santander i La Caixa entre altres fundacions lligades al món de les finances. Una fundació filial de la multinacional Teach for All, participada per diferents corporacions i bancs transnacionals.
El Departament d’Ensenyament permet a aquesta entitat fer-se càrrec de la docència directa en horari lectiu de l’alumnat d’ESO dels centres públics, en condicions desafavorides i amb dificultats d’aprenentatge. Rigau també preveu que la fundació s’encarregui de tutoritzar els treballs d’estiu dels alumnes suspesos i que realitzin la tasca de reforç de l’alumnat amb dificultats dins els centres públics, fet que suposarà la pèrdua del lloc de treball del professorat interí que actualment s’encarrega d’aquesta tasca.
Aquest projecte, de manera totalment silenciosa i clandestina, ja ha estat proposat per la conselleria i aprovat per l’equip directiu, el claustre i el consell escolar de vuit centres a Catalunya on disposen, al dia d’avui, d’una mitja de dos professionals de la Fundació a temps complet per una durada de dos cursos escolars. Aquests professionals han estat contractats seguint els mètodes de selecció de la fundació, cobren el sou fixat per aquesta, participen en l’avaluació de l’alumnat i realitzen 24 hores de permanència al centre, de les quals 19 són lectives. Aquest any, la fundació ha rebut de l’Estat Espanyol 38 milions d’euros en subvencions.
Camí cap a la privatització de l’Ensenyament Públic
Amb aquest sistema, Rigau ha trobat una via per externalitzar part dels suports a l’ESO dels centres públics a mans privades, encaminant l’Ensenyament Públic cap a un procés de privatització a través de la contractació de personal d’empreses i fundacions privades. Per altra banda, tal i com ha afirmat el Sindicat de Treballadors de l’Ensenyament Públic (USTEC-STEs), segons l’experiència de la trajectòria de les fundacions lligades a la multinacional Teach for All, com és el cas d’aquesta, “realitzen una pràctica docent basada en el foment entre l’alumnat de la competitivitat, l’individualisme, la deslleieltat i la jerarquització de les relacions segons el nivell de coneixements adquirits”.
USTEC-STEs també ha posat de manifest la necessitat de que “l’atenció a l’alumnat amb més dificultats s’ha de garantir amb el professorat necessari contractat per l’Administració i no pas delegar-ho a persones que no tenen cap dels requisits que la mateixa llei marca per exercir la docència en centres públics”. També han volgut fer palès la necessitat de que l’alumnat sigui educat en l’esperit crític, en valors democràtics i en la solidaritat, lluny de les pràctiques que duen a terme els mentors de la citada fundació.
El Sindicat ha aprofitat per fer una crida a les direccions, claustres i famílies dels alumnes dels centres públics a rebutjar aquest model privat de suport educatiu, en defensa de l’ensenyament públic i en contra de la seva privatització. També ha volgut exigir que el Departament d’Ensenyament contracti el personal interí necessari per atendre la diversitat i reduir el fracàs escolar.
La CUP també mostra el seu rebuig al conveni
La CUP Sabadell també ha denunciat el conveni signat pel Departament d’Educació i la Fundació Empieza por Educar, tot instant al consistori local a evitar que cap escola de la ciutat es vegi afectada per aquests convenis. Segons la formació, “és vergonyós que mentre es retallen plantilles i serveis, es subvencioni una fundació privada perquè contracti personal docent de manera opaca i sense cap tipus d’homologació”.
Per altra banda, han volgut denunciar els qui al seu entendre, són “els màxims responsables d’aquesta situació, que respon a l’aplicació de la LEC, la llei de privatització de l’ensenyament impulsada i aprovada pel PSC, ERC i CiU”.
El Departament d’Ensenyament permet a aquesta entitat fer-se càrrec de la docència directa en horari lectiu de l’alumnat d’ESO dels centres públics, en condicions desafavorides i amb dificultats d’aprenentatge. Rigau també preveu que la fundació s’encarregui de tutoritzar els treballs d’estiu dels alumnes suspesos i que realitzin la tasca de reforç de l’alumnat amb dificultats dins els centres públics, fet que suposarà la pèrdua del lloc de treball del professorat interí que actualment s’encarrega d’aquesta tasca.
Aquest projecte, de manera totalment silenciosa i clandestina, ja ha estat proposat per la conselleria i aprovat per l’equip directiu, el claustre i el consell escolar de vuit centres a Catalunya on disposen, al dia d’avui, d’una mitja de dos professionals de la Fundació a temps complet per una durada de dos cursos escolars. Aquests professionals han estat contractats seguint els mètodes de selecció de la fundació, cobren el sou fixat per aquesta, participen en l’avaluació de l’alumnat i realitzen 24 hores de permanència al centre, de les quals 19 són lectives. Aquest any, la fundació ha rebut de l’Estat Espanyol 38 milions d’euros en subvencions.
Camí cap a la privatització de l’Ensenyament Públic
Amb aquest sistema, Rigau ha trobat una via per externalitzar part dels suports a l’ESO dels centres públics a mans privades, encaminant l’Ensenyament Públic cap a un procés de privatització a través de la contractació de personal d’empreses i fundacions privades. Per altra banda, tal i com ha afirmat el Sindicat de Treballadors de l’Ensenyament Públic (USTEC-STEs), segons l’experiència de la trajectòria de les fundacions lligades a la multinacional Teach for All, com és el cas d’aquesta, “realitzen una pràctica docent basada en el foment entre l’alumnat de la competitivitat, l’individualisme, la deslleieltat i la jerarquització de les relacions segons el nivell de coneixements adquirits”.
USTEC-STEs també ha posat de manifest la necessitat de que “l’atenció a l’alumnat amb més dificultats s’ha de garantir amb el professorat necessari contractat per l’Administració i no pas delegar-ho a persones que no tenen cap dels requisits que la mateixa llei marca per exercir la docència en centres públics”. També han volgut fer palès la necessitat de que l’alumnat sigui educat en l’esperit crític, en valors democràtics i en la solidaritat, lluny de les pràctiques que duen a terme els mentors de la citada fundació.
El Sindicat ha aprofitat per fer una crida a les direccions, claustres i famílies dels alumnes dels centres públics a rebutjar aquest model privat de suport educatiu, en defensa de l’ensenyament públic i en contra de la seva privatització. També ha volgut exigir que el Departament d’Ensenyament contracti el personal interí necessari per atendre la diversitat i reduir el fracàs escolar.
La CUP també mostra el seu rebuig al conveni
La CUP Sabadell també ha denunciat el conveni signat pel Departament d’Educació i la Fundació Empieza por Educar, tot instant al consistori local a evitar que cap escola de la ciutat es vegi afectada per aquests convenis. Segons la formació, “és vergonyós que mentre es retallen plantilles i serveis, es subvencioni una fundació privada perquè contracti personal docent de manera opaca i sense cap tipus d’homologació”.
Per altra banda, han volgut denunciar els qui al seu entendre, són “els màxims responsables d’aquesta situació, que respon a l’aplicació de la LEC, la llei de privatització de l’ensenyament impulsada i aprovada pel PSC, ERC i CiU”.